In november werd het eerste tankstation van Peut geopend, een inkoopcoöperatie van zelfstandige pomphouders. Vragen aan Peut-directeur Martijn van der Kolk.
Een bevalling van zeven maanden is ook voor het op aarde zetten van een nieuw merk een korte tijd. Toch is het de tankondernemers van Peut gelukt. Zeven maanden nadat 100 bezorgde ondernemers voor het eerst over hun plannen spraken werd Peut aan Nederland gepresenteerd. Een krachttoer, aldus Martijn van der Kolk directeur van de CV De Vrije Pomp, dat Peut in de markt zette.
Wat was de reden voor een nieuw tankmerk?
‘Allereerst onvrede over de leveranciers. Tien jaar geleden was je als zelfstandige dealer nog partner van de leverancier, maar daar is steeds er meer afstand in gekomen. Het is erg verzakelijkt. Daarnaast hebben de grote merken onder hun eigen label goedkopere stations op de markt gebracht. Ze zijn direct gaan concurreren met dezelfde ondernemers die fors geld neerleggen om een bord van Shell, BP of Esso op te mogen hangen.’
Is er ook iets bij de consument veranderd die jullie stap rechtvaardigt?
‘Ja, die let erg op de prijs, maar wil tegelijkertijd ook niet anoniem worden behandeld. Het is voor ondernemers lastig zich aan die consument te laten zien onder een Shell- of BP-luifel.’
En met Peut lukt dat wel?
‘Je ziet bij de eerste pomphouder die is omgekleurd naar Peut dat de gunfactor enorm hoog is. Mensen vinden het leuk een zelfstandig ondernemer te steunen die het opneemt tegen de oliereuzen. Het lokale heeft een stapje voor op de kolossale ketens.’
Hoe hebben jullie die 100 ondernemers achter een naam en merk als Peut gekregen?
‘We hebben een aparte marketingcommissie opgericht die met vrije hand het merk opzetten. Daar zijn natuurlijk behoorlijke discussies aan voorafgegaan: ga ik voor de veilige weg van een merknaam als TankYou? Of kies je iets dat bij de aard van het merk past? Dat laatste wilden we, een naam die past bij zelfstandige ondernemers, die een tikje eigenwijs zijn. Maar goed, het is ook een naam die, ook bij ons, even moet landen. Ik heb ondernemers gehad die zeiden: “Wat heb je nou bedacht”. Een middag later zeiden ze: “Ik begrijp het wel.”
Kunt u wel zonder een ’kwaliteitslabel’ wat die grote merken toch ook zijn?
‘Ja hoor, er zit ook niet veel verschil in. De benzine die u en ik tanken, komt allemaal uit hetzelfde gebied. Het is misschien iets anders geblend, maar het is gewoon dezelfde peut, hetzelfde goedje. Ik denk wel dat we beter op de wensen van de consument kunnen inspelen. De ondernemers kunnen acties met elkaar kunnen bedenken en betere dienstverlening bieden aan hun klanten. Echt, zet een paar ondernemers bij elkaar en je hebt heel wat meer denkkracht en ervaring dan een afdeling marketing van zo’n groot merk.’
Hoe gaat u die kwaliteit centraal beheren bij de aangesloten ondernemers?
‘Het zijn wel de serieuzere stations die aan hieraan meedoen. Er is al veel kennis. Maar natuurlijk is het een van grootste opgaven om de kwaliteit die we willen voor Peut uit te rollen. We gaan ook niet bij iedereen zomaar Peut aan de muur hangen. We moeten dat goed bekijken en daar criteria voor bepalen.’
Wat zijn uw ambities voor over een jaar?
‘We hebben nu in zeven maanden de drie pijlers opgezet, inkoop, merk en tankpas. We willen flink gaan doorgroeien en een paar honderd stations onder ons merk hebben. Dan dekken we een behoorlijk deel van de 2000 zelfstandige stations in Nederland.’
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 12.