De Spoorwegen zijn in Nederland natuurlijk een geliefd onderwerp van kritiek, veel en vaak. Bij onze zuiderburen is dat niet anders. Of die kritiek altijd terecht is, is een tweede vraag.
Fijn uitleven
De Belgische krant Het Nieuwsblad schreef afgelopen woensdag een nieuwsverhaal waarin het meldde dat de NMBS beroerde stiptheidscijfers scoort. Dagelijks zouden er 117 treinen vervallen.
Volgens de Belgische Spoorwegen klopt er helemaal niets van de berichtgeving, en de dienstdoend persvoorlichter was er klaarblijkelijk helemaal klaar mee. Hij of zij leefde zich eens fijn uit in een persbericht.
Zichzelf verklaarde
In de kop begon het al met de omschrijving van Het Nieuwsblad, ofwel de ‘Zichzelf verklaarde kwaliteitskrant’ die ‘weigert feitelijk foute informatie te corrigeren’.
Daarna werd het niet veel beter. Zo was de bewering van Het Nieuwsblad dat de NMBS verantwoordelijk is voor 25% van de afgeschafte treinen ‘gebaseerd op een “berekening” die je zelfs van een kind in de lagere school niet zou aanvaarden’.
De Belgische Spoorwegen protesteerden bij de krant, en er volgde een correctie. Maar die kon ‘je zelfs met een microscoop amper terugvinden’.
Maanden communiceren
De persvoorlichter maakte zich niet voor niets zo druk, want: ‘Om meer klanten naar het openbaar vervoer te brengen, is het imago van de NMBS uiteraard zeer belangrijk. Om het negatieve effect van deze misleidende artikels te compenseren, zal de NMBS maanden van communicatie nodig hebben’.
De Belgische NS eist een 'volledige rechtzetting in alle kranten van Het Mediahuis, waaronder Het Nieuwsblad valt'. Nu maar afwachten of de boze toon daarbij een beetje helpt. Voor de Belgen zelf was het in ieder geval 'puur genieten'.