‘Papier, als medium, is god damn sexy’

De nieuwe Creatie, onder gasthoofdredacteurschap van Chris Buur, chef V katern van de Volkskrant, is uit. Buur brengt een ode aan print als (advertentie)medium en daarmee aan de essentie van iets of iemand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aanleiding voor het nummer vormde de Creative Press Challenge, een wedstrijd onder creatieven: bedenkt een campagne voor het goede doel, Free Press Unlimited, en teken het idee daarvoor met niet meer dan een zwarte stift op een vel wit papier.

Buur stelt in z’n proloog: ‘Ik begalloppeer graag mijn stokpaardje dat, bijvoorbeeld, de lol van popmuziek hem juist zit in de rare geluiden, de onbestuurbare herrie, de aankleding, de vreemde visualisaties en de onzin, en dat de kale kern van iets een valse schim is, die misschien wel helemaal niet bestaat. Althans, dat deed ik – tot de Creative Press Challenge.

‘De Creative Press Challenge? De goede mensen van de commerciële afdeling van de Volkskrant hadden bedacht dat het niet onverstandig zou zijn om nog eens te benadrukken dat papier, als medium, god damn sexy is. Helemaal voor reclamemakers, omdat juist op papier de genieën zich van de modderende middelmaat onderscheiden – want op een pagina print kun je je niet verstoppen achter schuimlagen van plusproposities en rookgordijnen van uit te rollen instagramstrategieën. Je moet met je campagne, kortom, in één klap tot de kern komen.’

In het nummer komt een keur aan creatieven en ‘onmetelijke beroemdheden’ langs, die zich buigen over de kern van een goed idee, succes, een portretfoto, zichzelf en een cover: van Martin Gaus en Gummbah tot de Britse bladenontwerper Jeremy Leslie en Cécile Narinx van Elle. En van Stephan Vanfleteren en Guus Dubbelman tot Twan Huys en Maxim Hartman.

Daarnaast legt Jan Mulder uit wat de essentie van de voetballer, schrijver, columnist, analyticus Jan Mulder is: ‘Dat is leven!’ Deborah van de Schaaf maakte illustraties van papier die door het nummer verspreid zijn. En Artdirector van Volkskrant Magazine, Jaap Biemans alias , maakte de rake cover.

 

 

Fotografie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie