Over China, mieren en Direct Marketing

Direct Marketing bedrijven in China is niet altijd even gemakkelijk. Het eerste probleem op je pad is vaak al gewoon uitleggen wat je doet. Chinees kent geen woord voor 'Direct Marketing'. Het dichtstbijzijnde begrip zijn de twee karakters zhi xiao, die zoiets betekenen als 'direkte verkoop'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat de zaken er ook al niet eenvoudiger op maakt, is het feit dat 'echte' direkte verkoop in China tot voor kort illegaal was. Het is een van de redenen dat bedrijven als Amway en Avon in China winkels hebben. Precies drie jaar geleden werd de wet veranderd, om aan de toetredingseisen van de Wereld Handelsorganisatie te kunnen voldoen, en sindsdien mag je - na afgifte van een speciale vergunning - langs de deuren.

De reden voor dat aloude verbod? China heeft erg slechte ervaringen met allerlei louche pyramide- en andere frauduleuze schema's. 'Every minute a sucker is born,' luidt het spreekwoord, en in China, waar je altijd alles met honderd moet vermenigvuldigen, geldt dat nog een tikje sterker.

Gevolg van die gigantische aantallen is dat grootschalige schema's vaak uitmonden in grote aantallen gedupeerden. Als dat om tien- of honderdduizenden gaat, heet dat sociale onrust. En daar hebben ze in China een hekel aan. Want in een land waar iedere vorm van oppositie vakkundig de kop wordt ingedrukt, vormt ieder massa-protest een groeikern voor het ventileren van allerlei andere ongenoegens.

Op dit moment is het weer raak in China. Yilishen, een bedrijf dat voor 10.000 yuan (duizend Euro's) aan arme boerenfamilies een kit verkoopt waarmee je mieren kunt kweken die een Viagra-achtige stof afscheiden, beloofde zijn klanten een jaarlijks inkomen van ruim 1300 Euro. Chinezen hebben een heilig respect voor dergelijke goedjes, vooral als het zogenaamde 'natuurlijke middeltjes' zijn, en het kitje vond dan ook (met name via direkte verkoop, maar ook met TV-ondersteuning met een bekende komiek in de hoofdrol) gretig aftrek. Yilishen verzamelde naar verluidt zo'n honderd miljoen Euro's.

Dividenden bleven uit. Tienduizenden demonstreren op dit moment in diverse plaatsen in Liaoning, een zwaar getroffen provincie in het noordwesten, de baas van het spul is gearresteerd, Yilishen is toegevoegd aan de lijst van verboden zoekwoorden (waar 'democratie', 'mensenrechten' en 'Falungong' vaste bestanddelen zijn) en alle publiciteit rond de kwestie wordt zorgvuldig uit de media gehouden.

Mierenscams zijn trouwens populair in China. Een soortgelijke fraude ter grootte van 3 miljard yuan, een jaar of twee geleden, ook gestart in Liaoning trouwens, resulteerde afgelopen februari in de .

En intussen maar aan Jan en Alleman (die in China trouwens Ah Bang heet) uitleggen dat Direct Marketer een eerzaam beroep is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie