De data die websites en apps genereren, zeggen iets over de technische prestaties van jouw site, maar bieden ook waardevolle inzichten over het gedrag van gebruikers en bezoekers.
Tijdens het webinar dat Adobe vandaag presenteerde in het kader van de Digital Marketing Webinar Week, ging het vooral over het laatste. Analytics tools werden gedemonstreerd om inzicht te geven in de manier waarop online doelgroepen gesegmenteerd kunnen worden. Doel van de segmentatie is, content te levren die een specifieke doelgroep aanspreekt.
Waar ligt jouw digitale domain?
Het webinar ging verder dan alleen het geven van demonstraties over segmentatie en personalisatie. Ook voor interne doeleinden kan het gebruik van web- en app-statistieken waardevolle inzichten opleveren. De manier waarop landingspagina’s, bestelprocessen (funnels) en apps presteren, is niet alleen waardevol voor de marketeer.
Rob Zuiderhoek, business consultant van Adobe: “Iedereen zou geïnteresseerd moeten zijn in de vraag: Hoe doet mijn stukje van het digitale domein het?” Het benutten van de data is niet alleen de verantwoordelijkheid van een online marketeer. Prestaties en gebruikersstatistieken van apps en websites kunnen tevens inzicht geven in mogelijke verbeteringen van bedrijfsprocessen, zoals klantenservice en administratie, en voor nieuwe te ontwikkelen online omgevingen.' Rapportages op basis van online data leveren ‘hulpmiddelen voor bedrijven om beslissingen te nemen op basis van feiten’.
Data democratisering
Omdat verschillende typen data en inzichten interessant zijn voor diverse interne afdelingen, is ‘data democratisering’ belangrijk. Hierbij doelt Zuiderhoek op het beschikbaar maken van data binnen of buiten het bedrijf, zodat de leveranciers van nieuwe teksten en andere creatieve uitingen ook inzicht krijgen die helpt om hun creaties beter te laten presteren.
Real-time enterprise
Het gebruik van goede analytics tools heeft een grote impact op de prestaties van een organisatie. Daarentegen moet je als bedrijf wel zorgen voor een goede teamsamenstelling. De leden moeten exact weten naar wat voor inzichten er gezocht moet worden. Dat vergt dus enig denkwerk. Het simpelweg toegang hebben tot GPS-gegevens, voorkeuren of gebruikershistorie, is geen garantie voor succes.
De manier waarop een organisatie data analyseert, segmenteert en data-gedreven beslissingen neemt is cruciaal. Gezien de gedemonstreerde functionaliteiten en de strekking van het webinar, duurt het dan ook niet lang meer tot de ‘real-time enterprise’ zijn intrede doet, met data-gedreven business modellen en –processen als drijvende kracht achter de marketingorganisatie en business development.
Morgenochtend is om 11:00 uur de laatste webinar van de Digital Marketing Webinar Week. Voor registreren èn het terugkijken van vorige webinars kun je terecht op de aanmeldpagina van Adobe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!