Onderzoek: '70% QR Codes verkeerd gebruikt door adverteerders'

In het eerste kwartaal van 2014 zijn 231 geplaatste QR Codes in verschillende huis-aan-huis weekkranten onderzocht op relevantie en de manier waarop ze ingezet zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De conclusies zijn op zijn minst schokkend te noemen. Zo is het eindoordeel dat bijna driekwart van de geplaatste QR Codes tot teleurstelling leidt. Daarmee doet Guido Gerritsen, de samensteller van het onderzoek, een oproep aan adverteerders om de QR Code in weekkranten en ook andere media veel beter toe te passen.

Eén van de belangrijkste oorzaken is de bestemming in combinatie met de beperking van het beeldscherm van de smartphone waarmee de QR Code gescand wordt. Slechts 13% van alle onderzochte QR codes leidt naar een voor de mobiele telefoon geschikte pagina met relevante content die aansluit op hetgeen in de gedrukte uiting is gecommuniceerd.Dat concludeert Guido Gerritsen (eigenaar van marketing & communicatie), als een van de belangrijke uitkomsten van een nieuw opgezette Monitor QR Code in printed media.

Gerritsen heeft het onderzoek gestart omdat er voor de Nederlandse markt weinig bekend is over de inzet en de kwaliteit van QR Codes in printed media.
“Er waren geen cijfers voor de Nederlandse markt beschikbaar. Hoe vaak worden QR Codes in advertenties gebruikt, hoe worden ze in de advertentie verwerkt. Nog belangrijker is natuurlijk de vraag wat er dan vervolgens achter de QR Code zit als die gescand wordt en hoe de klant daarop reageert.”

 

Monitor QR Code in printed media
De Monitor geeft per kwartaal een representatief beeld van alle geplaatste QR Codes in de regionale h-a-h weekkranten. Deze bestaan voor het grootste gedeelte uit advertenties van de plaatselijke middenstand. In het eerste kwartaal van 2014 was 6% van alle commerciële uitingen in de huis-aan-huis weekkranten voorzien van een QR Code. In de Monitor zijn van vijf verschillende huis-aan-huis weekkranten de geplaatste QR Codes in kaart gebracht; wat zijn de kenmerken in de uiting zelf, wordt de QR Code opgemaakt, welke branches zetten de QR Code in, waar leidt de QR Code ons heen en is de bestemming smartphone-proof. Tenslotte wordt van iedere geplaatste QR Code een uitspraak gedaan over de kwaliteit van de QR Code in zijn geheel.

De uitkomsten van de Monitor zijn interessant voor het MKB, reclamebureaus en uitgevers van titels met advertentieruimte. Zij adviseren vaak hun adverteerders over de vorm en inhoud.
Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen alle partijen hun voordeel doen, want de praktijk leert dat het echt veel beter kan en moet, met minimale middelen. Wanneer de QR Code goed wordt ingezet, biedt dat een hogere naamsbekendheid, een beter imago, meer omzet en meer tevreden klanten.  
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie