Het aandeel huismerken in de supermarkten bedroeg in 2006 nog ruim een vijfde (20,7 procent). Vorig jaar was dat 28 procent. Ook als straks de grens van 30 procent is bereikt, zal volgens ABN Amro het aandeel huismerken verder groeien. Vooral met biologische en duurzame levensmiddelen maken supermarkten meer winst onder de vlag van een private label. Nederland bevindt zich volgens ABN Amro nu in de Europese middenmoot als het gaat om het aandeel huismerken in de supermarkt. Bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk zijn al voorbij de 30 procent en gaan richting 50 procent.
Het Economisch Bureau vindt het opvallend dat supermarkten meer huismerken zijn gaan verkopen, terwijl het prijsverschil met de A-labels is verkleind. Volgens het economisch bureau van de bank komt dit niet alleen door druk die is uitgeoefend op producenten van A-merken om hun prijzen te verlagen. Ook merken de winkels dat steeds meer mensen de huismerken toch wel trouw blijven. In tijden van economische crisis kiest de consument meer voor huismerken. Als het vervolgens beter gaat, blijken ze niet allemaal terug te gaan naar de A-merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!