Gisteren lunchten we met Sir John Hegarty. En om niet te laat te komen (stel je vóór!), moest ik met mijn fiets een paar verkeersregels overtreden.
Een vrouw, halverwege de 50, vond het nodig om te roepen: "Je rijdt tegen het verkeer in!"
Ouwe chagrijn.
Ik vertel dit, omdat deze verzuurde mopperkont zo'n enorm contrast vormde met de 68 jarige creatief waar ik later tegenover zat. Met glimmers in zijn ogen, retefanatiek in al zijn antwoorden.
Ja, antwoorden: onze conversatie had meer weg van een aflevering van zomergasten.
John Hegarty's mantra: Creativity. It's not an occupation, it's a preoccupation. En daar is hij het levende voorbeeld van. Hier had ook een ouwe verzuurde man kunnen zitten. Uitgeklust en uitgeblust. Vroeger was alles beter. Zo niet Sir John. Onvermoeibaar, dol op ons vak. En daarom ook zo goed. Later bij zijn presentatie, sloeg die vonk ook over op de nieuwe generatie creatieven en adverteerders. Goed sfeertje, een zaal vol nieuwsgierige liefhebbers, iemand had zelfs zijn zoon meegenomen.
Zo komen we ergens. Mopperaars dat vroeger de budgetten beter waren, dat de nieuwe generatie marketeers er niets van snapt, dat reclame het moeilijk heeft, zullen ons vak niet vooruit helpen. Als John Hegarty zegt: " Creativity in advertising is about irreverence" dan klopt dat meer dan ooit. When the world zigs, zag: als de wereld versombert, is er des te meer behoefte aan de liefde, enthousiasme en fanatisme van ons, creatieven.
Daarom gaat de ADCN meer van dit soort ontmoetingen organiseren. Dus heb je mensen waarvan je zegt: Die wil ik zien, dit wil ik mijn junioren of klanten een keer laten proeven, dit is een spuit in je arm... Laat het ons weten. Want vanaf 27 september ( kom naar de opening!) hebben we onze eigen club ADCN op het Westergasterrein. Klaar voor nieuwe creatieve energie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!