Nielsen: ‘Veel tweets zorgen voor hogere kijkcijfers’

Nielsen heeft het nu ontdekt: er is een correlatie tussen de hoeveelheid tweets die over een tv-programma worden getweet en de kijkcijfers van dat programma.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nielsen keek via (een samenwerking van Nielsen en McKinsey & Co) naar het getweet tijdens 221 prime time-uitzendingen.
Hogere kijkcijfers zorgen op hun beurt ook weer voor meer tweets. Uit het onderzoek blijkt dat als de een tv-programma goed wordt gewaardeerd, het aantal tweets over het programma met zo’n 48 procent stijgt. Maar wat interessanter vindt, is dat als er meer over een programma wordt getwitterd, 29 procent meer mensen gaan kijken.

Nielsen deed twee analyses. Het deed een minuut-voor-minuut analyse om te zien of een hogere waardering voor een tv-programma meer tweets genereert in een periode van vijf minuten. In de tweede analyse werd gekeken of meer tweets ervoor zorgden dat meer mensen gingen kijken.

Dat bleek dus het geval te zijn.

Je zou dus kunnen zeggen dat veel getweet over een programma ervoor zorgt dat meer mensen gaan kijken, omdat de twitteraars willen zien waar het getweet over gaat.

Maar het komt ook voor dat tv-programma’s waar veel over wordt getweet, niet uitblinken in kijkcijfers. AdAge noemt de voorbeelden van programma’s met een hoge waardering Oprah Winfrey’s interview met Lance Armstrong en de eerste aflevering van de serie Sharknado.
Nielsen geeft aan dat het nog niet weet hoe het precies zit waarom het een tv-programma het beter doet op Twitter dan het andere, zo is te lezen op .

Het onderzoek kan goed zijn voor Twitter in het aantrekken van adverteerders. Bijvoorbeeld tv-adverteerders die hun doelgroep nog een keer op Twitter willen bereiken, schrijft .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie