‘Negatieve publiciteit sportevenement schaadt de sponsor’

De Tour de France heeft nog nooit zoveel kijkers gehad als dit jaar. Een positief effect voor de organisaties die investeren in sponsoring van het sportevenement? Bij negatieve publiciteit helaas niet. Al kan een adequate reactie van de sponsor veel goedmaken, zo blijkt uit onderzoek van MarketResponse.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onderzoeksbureau MarketResponse heeft onderzoek gedaan onder ruim 400 Nederlanders naar het effect van negatieve publiciteit van een sportevenement op de sponsors van het evenement of de deelnemende teams en atleten.

Eenderde van de respondenten krijgt een negatiever beeld van een sponsor, wanneer deze een team of atleet sponsort die verdacht wordt van het gebruik van stimulerende middelen. Ruim 25 procent van de respondenten geeft aan minder producten of diensten af te nemen als geconstateerd is dat het team of de atleet stimulerende middelen gebruikt heeft.

De reactie van de sponsor op deze constatering is van groot belang voor het imago van de sponsor. Zo geeft 40 procent van de respondenten aan geen producten meer van de sponsor af te nemen, wanneer de sponsor na constatering geen actie onderneemt. Over het algemeen vindt men dat een sponsor zich moet terugtrekken. Dit werd door 21 procent van de respondenten spontaan genoemd. Andere acties voor de sponsor om te reageren zijn: de atleet waar het gebruik geconstateerd is ontslaan, niet het gehele team uit het evenement halen maar alleen de desbetreffende atleet en onderzoeken of de constatering juist is.

MarketResponse concludeert verder dat er verdeelde meningen zijn over de verantwoordelijkheid die een sponsor draagt. Bijna de helft (45 procent) van de respondenten is van mening dat een sponsor erop toe moet zien dat een team of atleet geen stimulerende middelen gebruikt. Als het gebruik van stimulerende middelen wordt geconstateerd vindt driekwart dat de sponsor geen blaam treft.

Nederlanders staan over het algemeen positief ten opzichte van bedrijven die grote internationale sportevenementen sponsoren. Maar liefst vier op de vijf respondenten vindt het goed dat bedrijven sportevenementen sponsoren. Een belangrijk argument is dat een organisatie hiermee haar betrokkenheid laat zien bij de maatschappij.

Tijdens het onderzoek is een onderverdeling gemaakt tussen Nederlanders die de Tour de France volgden of niet volgden. De trend is dat Nederlanders die de Tour de France volgen de sponsors meer in bescherming nemen. Men krijgt minder snel een negatief beeld en zal niet minder producten afnemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie