AkzoNobel en ING hebben in Duitsland twee prestigieuze Goldenen Funken in de wacht gesleept.
Faszination Lack
AkzoNobel won de Duitse prijs voor bedrijfscommunicatie in de categorie Public Relations. De jury koos de meerjarige campagne voor het verfmerk Dulux tot het beste wat Duitsland op dit gebied te bieden heeft. De pr-campagne, Faszination Lack, werd ontwikkeld om het grote publiek duidelijk te maken wat er met de verfproducten van Dulux allemaal mogelijk is. AkzoNobel en het bureau komm.passion kozen daarbij voor een communicatiestrategie die niet alleen de technische kwaliteiten over het voetlicht bracht, maar ook appelleerde aan emotie en inspiratie.
Dit basisidee werd uitgewerkt in de vorm van samenwerkingsprojecten met partners uit de B2B-sector , zoals de scheepswerf Meyer-Werft (zie foto) en Airbus. AkzoNobel organiseerde persbijeenkomsten op de productielocaties, nodigde studenten uit en bereikte daarmee een groot aantal Duitse consumenten, zowel zakelijk als particulier. De jury roemde de klassieke pr-aanpak, die werd gecombineerd met inzet van moderne middelen.
Holistisch ING
Ook ING viel in de prijzen voor en won een ‘Gouden vonk’ voor de interne-communicatiecampagne rondom de verhuizing van ING DiBa (dat laatste staat voor Die Bank). De jury had lovende woorden over voor het project-LEO voor de verhuizing. Medewerkers en managers werden niet alleen via verschillende kanalen geïnformeerd, onder meer via het personeelsblad en de LEO-portal, maar ook direct betrokken. Zo werd de nieuwe cateraar geëvalueerd in een testmaaltijd door het personeel. De jury spreekt van een ‘holistiche concept’: ‘ING-DiBa begeleidt de verandering communicatief en duurzaam, zodat een permanente dialoog tussen management en medewerkers plaatsvindt.’