Nederlandse banken dreigen inkomsten uit mobiel betalen kwijt te raken

Volgens een recent rapport van Accenture zouden banken wel eens de slag om de inkomsten uit mobiel betalen aan niet-banken kunnen gaan verliezen, oplopend tot wel 1/3 van de huidige inkomsten in 2020. Dit verlies aan inkomsten wordt vooral veroorzaakt door nieuwe aanbieders van mobiele betaaldiensten als Google, Apple en Paypal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mobiel betalen in Nederland

Het digitale speelveld van mobiel betalen wordt in Nederland op dit moment nog gedomineerd door de Nederlandse grootbanken met hun eigen mobile banking platforms en door andere banken die hun klanten de mogelijkheden bieden om mobiel te betalen. Daarnaast gokken ING en ABN Amro op het contactloos betalen in winkels op basis van de NFC-standaard met je bankpas en je smartphone, maar RABO lanceert de eigen Rabo Wallet en zet geen NFC-chips op de bankpassen. De N.S. tenslotte voorziet vanaf april 2014 zijn winkels op de stations van NFC-betaalterminals.

 

Nieuwe digitale toetreders van buiten de bancaire sector

In deze relatief overzichtelijk situatie zou volgens Accenture en andere bronnen wel eens snel verandering kunnen komen met grote gevolgen voor de inkomstenstromen van Nederlandse banken. Concurrenten als Google, Facebook en Apple zullen op basis van hun eigen bekende digitale strategie de strijd aan gaan met die traditionele bancaire spelers. Google heeft zoals bekend een bankvergunning in Nederland, heeft inmiddels Android Host-Based Card Emulation (HCE) gelanceerd en is begonnen met gebruikers van Gmail op beperkte schaal betaalmogelijkheden aan te bieden. Facebook is actief bezig met eenzelfde benadering door te onderzoeken hoe men mobiel betalen kan aanbieden aan leden van dit grootste social media platform wereldwijd. In beide gevallen gaat het vooral om de gedragsinformatie en de transactieformatie van de klanten en minder om het mobiel betalen zelf. Apple heeft gekozen voor IBeacons voor contactloos betalen, een technologie gebaseerd op Bluetooth, te gebruiken met de in Nederland zeer populaire Iphones. En Paypal, een belangrijke speler in m-commerce wereldwijd voor zzp’ers, mkb-bedrijven en webshophouders die internationaal opereren, heeft gekozen voor Beacon. Mastercard en Visa hebben tenslotte besloten om de standaard van Google, HCE, te omarmen. Een aantal venture capitalists investeert bovendien in startups die nog met andere, innovatieve toepassingen en technologieen op het terrein van mobiel betalen op de markt kunnen gaan komen.    

 

Retailers en consumenten in Nederland wachten af

Hoewel er dus veel technologische ontwikkelingen zijn wachten veel retailers in Nederland op wat de standaard voor bv contactloos betalen gaat worden voordat men grote investeringen gaat doen. Mobiel betalen in internationaal e-commerce en e-business zal waarschijnlijk vooral het speelveld worden van marktleiders als Google, Facebook, Paypal en Apple. Al dan niet in combinatie met telecomproviders als Vodafone en de creditcard companies. Consumenten zullen waarschijnlijk zo snel mogelijk met hun smartphone willen kunnen betalen en het liefst contactloos, maar die klanten lopen voorlopig ook in Nederland nog aan tegen de verschillende systemen en standaards. Een andere interessante conclusie uit bovengenoemd rapport van Accenture is dat consumenten helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in mobile banking op zich maar veel meer in waar ze gemakkelijk mobiel kunnen betalen: in winkels en in m-commerce online. Men wil daarnaast vooral nieuwe mobiele diensten en nieuwe mobiele applicaties met toegevoegde waarde. Bovendien vinden veel consumenten de mobiele klantbeleving van mobile banking maar zo zo en blijft men zich daarnaast zorgen maken over de beveiliging en de privacy.   

 

Conclusies

Nederlandse banken zijn zeer actief op het terrein van mobiel betalen en mobiel bankieren. Het is echter de vraag of de gekozen technologie, NFC, de nieuwe standaard gaat worden en of men de nieuwe concurrentie van partijen als Google, Facebook, Apple en Paypal niet onderschat. Het verlies van 1/3 van de inkomsten uit mobiel betalen door Accenture voorspeld zou zelfs aan de lage kant kunnen zijn gezien het feit dat de Nederlandse banken evenmin een goed gezamelijk alternatief hebben voor internationaal betalen voor m-commerce zoals Paypal wel biedt. Als de Nederlandse banken één ding moeten doen is het snel tot een eenduidige standaard komen op het gebied van de gebruikte technologie in overleg met retailers en consumenten. Anders loopt men het risico om inderdaad het directe contact met veel van de eigen mobiele klanten te verliezen met alle gevolgen van dien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie