Honderden webwinkels in de modebranche hebben informatie op hun website over terugbetaling bij retourzendingen aangepast na acties van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit heeft de mededingingswaakhond woensdag bekendgemaakt.
ACM sprak naar aanleiding van eigen onderzoek modewebwinkels erop aan dat zij consumenten niet goed informeren over de regels bij terugbetaling bij retour. Meer dan de helft van de onderzochte websites gaf onjuiste of onvolledige informatie over volledig terugbetalen en zo’n 85 procent van de webwinkels informeerde consumenten onjuist over de termijn voor terugbetalen.
De toezichthouder heeft Thuiswinkel en Stichting Webshop Keurmerk aangesproken en hen de gelegenheid gegeven orde op zaken te stellen onder hun ruim zeshonderd leden. ,,Beide keurmerken hebben dit serieus opgepakt. Alle aangesproken leden gebruiken inmiddels de juiste voorwaarden'', zegt de toezichthouder. Uit een steekproef blijkt dat ook de informatie op de websites sterk is verbeterd.
ACM heeft onlangs ook veertig grote en kleinere webwinkels die niet bij deze keurmerken zijn aangesloten telefonisch aangesproken op onjuiste informatie over terugbetaling op hun websites. Deze webwinkels hebben toegezegd hun websites en praktijk op korte termijn aan te passen.
ACM gaat webwinkels die nog steeds onjuist informeren over terugbetaling of de regels niet naleven, streng aanpakken. Zij riskeren een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding.
Steeds meer consumenten bestellen modeartikelen zoals kleding, schoenen en accessoires online. Ruim een derde (35 procent) van deze artikelen wordt teruggestuurd.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!