De van oorsprong uit Passau, Duitsland afkomstige online muesli-specialist Mymuesli opende in de loop van de afgelopen jaren zo'n 60 winkels. Daarmee maakte het de gang van clicks naar bricks. Donderdag werd de eerste fysieke muesliwinkel in Nederland geopend, en wel in de Utrechtse Lange Elisabethstraat.
Het Duitse customized mueslimerk kan niet op bescheidenheid betrapt worden bij de aankondiging van de winkel. Gesproken wordt van een 'nieuw muesli-walhalla in Utrecht' en 'een ontbijt must-visit'.
De Nederlandse website van Mymuesli is al operationeel sinds 2010. Daar kunnen muesli-fans hun eigen muesli volledig personaliseren door een mix samen te stellen door te kiezen uit een veelheid van ingrediënten. Die mogelijkheid is er in de winkel niet, legt Patrick Huber, head of international bij Mymuesli uit. 'Door strenge hygiëneregels is dat niet mogelijk.' Wel is er een ruim assortiment van zo'n dertig verschillende soorten muesli, havermout en mymuesli2go producten. En speciaal ter ere van de eerste Nederlandse winkel introduceert mymuesli de exclusieve limited edition: Holland-muesli.
Huber zegt dat de Nederlandse consument sterk verschilt van die van de thuismarkt van Mymuesli. 'Nederlanders zijn veel beter geïnformeerd over voeding dan Duitsers. Je hoeft bijvoorbeeld vaak niet eens uit te leggen wat een paleo-dieet (Mymuesli voert ook een paleo-variant) of dat een sportdieet veel proteïnen bevat (idem).' Daarnaast stelt Huber vast dat Nederlanders makkelijker zijn in het uitproberen.
Over een verdere uitrol in Nederland kan Huber geen uitspraken doen. Dat hangt af van de eerste resultaten van de winkel in Utrecht.