Het juiste assortiment zorgt ervoor dat klanten niet naar een concurrerende winkel gaan. Maar er zijn ontzettend veel producten, er komen steeds meer nieuwe producten beschikbaar en de hoeveelheid schapruimte is beperkt. Het is voor een winkelier dus steeds moeilijker om de juiste keuze te maken, menen de onderzoekers.
De rekenmethode is ontwikkeld door Robert Rooderkerk (TiasNimbas Business School en Tilburg University), Harald van Heerde (Massey University, Nieuw-Zeeland) en Tammo Bijmolt (Rijksuniversiteit Groningen) en moet volgens hen een winkelier gemiddeld 37 procent meer winst geven.
Als de prijs van in het assortiment opgenomen producten ook door de methode wordt meebepaald, stijgt de winst door het model te gebruiken zelfs tot zo’n 43 procent.
Franse supermarktketen
De onderzoekers keken drie jaar lang elke week naar de voorraad vloeibare wasmiddelen in een Franse supermarktketen (54 winkels).
Gemiddeld had elke winkel 31 verschillende soorten vloeibaar wasmiddel in de schappen staan, terwijl er vanuit de centrale inkoop van de keten 61 producten aangeboden konden worden.
Bij het verzamelen van de gegevens werd rekening gehouden met aankoopmotivatie als een bekend merk, geur, prijs en ondersteuning door promotie-acties.
Ook de beschikbare ruimte op de winkelschappen was een factor van belang.
Op basis van al die gegevens stelden de onderzoekers een econometrisch model op. Deze methode kan in relatief korte tijd via de computer uitrekenen welke producten het ideale assortiment vormen voor elke afzonderlijke winkel.
Een ondernemer kan het model ook gebruiken om te beslissen of hij per winkel een uniek assortiment wil hebben of dat hij een homogeen assortiment voor de hele keten wil behouden. Dat laatste is administratief en logistiek makkelijker, maar kan afbreuk doen aan het karakter van een winkel.
Nog verfijnder
De wetenschappers stellen zelf dat het rekenmodel nog verfijnd kan worden ‘om maximaal profijt te behalen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!