In de Verenigde Staten zijn consumenten vaker met hun mobiele apparaat bezig, dan dat ze televisie kijken. Ze gebruiken hun smartphone of tablet als ze tv kijken. In Nederland ziet de ontwikkeling er niet veel anders uit en toch heeft slechts twintig procent van alle bedrijven een mobiele website. Dat is confronterend als je bedenkt dat bijna de helft van de consumenten zodanig teleurgesteld raakt als het eerste bezoek aan een mobiele website niet aan de verwachting voldoet, dat hij nooit terugkomt.
Responsive of niet?
Als bedrijven zich voor de eerste keer gaan oriënteren op mobiele websites en onderliggende technologie, is het makkelijk om de trends achterna te lopen. Zo is responsive het nieuwe toverwoord, maar is dat altijd de beste oplossing? Responsive betekent dat de website zich automatisch aanpast aan het scherm van de mobiele device. Voordelen zijn dat je maar één herkenbare url hebt en niet hoeft te investeren in een m.jouwbedrijf.nl url. Seo-technisch heeft een responsive website voordelen omdat de Google-robot maar één keer door je website hoeft.
Minder handig aan een responsive website is dat het er vaak anders uitziet als de website in de browser: menu's, content en beeldmateriaal verspringen om in een kleiner scherm te passen. Dat kan de herkenbaarheid voor de klant verslechteren en het gebruiksgemak van de website verminderen doordat alle content onder elkaar wordt geplaatst. Investeren in een aparte mobiele website kan daarom een pré zijn. Raadzaam is in ieder geval om kritisch te zijn: geld kun je maar één keer uitgeven.
De trends spreken daarbij vooral over de ondersteunende technologie, terwijl het opzetten van een gedegen strategie van cruciaal belang is. Wat is het achterliggende doel van je mobiele website? Welke bedrijfsdoelstellingen heb je en hoe draagt de website hieraan bij? Leg dat eens naast de reden waarom consumenten je mobiele website bezoeken. Is die reden bijvoorbeeld anders dan voor je gewone website? Dan moet je daar in je strategie, ontwerp en uitvoering rekening mee houden.
Klanten zien één merk
Realiseer je daarbij dat klanten maar één bedrijf zien, ongeacht of ze nu je Facebookpagina, winkel of mobiele website bezoeken. Niet alleen is een aparte website of uitstraling per kanaal verwarrend voor de klant, maar ook zeer inefficiënt. Als je je mobiele website, gewone website en app wilt updaten, dan moet je drie processen starten. Grote kans dat je een fout maakt. Klanten zien één merk, dus zie je eigen bedrijf ook als één geheel.
Denk daarom crosschannel; door alle ervaringen op elkaar af te stemmen, zorg je ervoor dat klanten inderdaad één merk ervaren. Consumenten gebruiken meerdere kanalen op hetzelfde moment, zo blijkt uit onderzoek van Soundbite.com. Zo gebruikt tachtig procent van de smartphone-gebruikers hun mobiele apparaat ook in de winkel. Daar kun je als ondernemer gebruik van maken door de verschillende kanalen met elkaar te verbinden.
Een manier om relaties te leggen tussen bijvoorbeeld de fysieke winkel en de mobiele website is het inzetten van context: waar is de klant op dit moment? Kan ik op basis daarvan een aanbieding sturen? Of kan ik de klant naar de dichtstbijzijnde winkel leiden? Maak de ervaring nog persoonlijker door de content af te stemmen op aanwezige klantkennis en verzamelde inzichten. Klanten die een mobiel apparaat gebruiken hebben nog minder tijd en vooral geduld dan mensen die een browser inzetten; zorg dat de meest relevante informatie gelijk bovenaan staat.
Gedrag meten, feedback vragen
Weet je überhaupt hoeveel bezoekers een mobiel apparaat gebruiken om je website te bekijken? Weet je vervolgens of ze een smartphone of tablet gebruiken? Welke onderdelen van je website bezoeken ze? Waar haken ze af? Waar blijven ze hangen? Als je een goede website wilt opzetten, dan is het handig om dit soort dingen te weten om te kunnen bepalen hoeveel je wilt investeren en welke prioriteit de mobiele website moet krijgen.
Natuurlijk kun je ook veel over het gedrag en de voorkeuren van de klant te weten komen als je je mobiele website al hebt ingericht door middel van klik- en zoekgedrag. Hoe waardevol is het echter om de klant zelf om feedback te vragen? Hij kan je vertellen welke stappen hij voorafgaand en achteraf heeft gemaakt, welke behoeften daar aan ten grondslag lagen en waarom hij juist de mobiele website heeft gebruikt.
Door voorafgaande en volgende stappen van de klant mee te nemen in het analyseren van je website, kun je precies achterhalen welke links met andere kanalen gelegd moeten worden. Zo kan het voorkomen dat klanten via een bericht op sociale media op je website zijn gekomen. Hoewel het scherm van een mobiel apparaat kleiner is en minder ruimte is voor extra functionaliteiten, is het belangrijk dat je de integratie met sociale media niet vergeet.
Sociale media en mobiel
Ook spelen sociale media een belangrijke rol in het vergroten van je bezoek en het creëren van een community rondom je merk. Als je content deelt waar bezoekers op kunnen reageren en kunnen delen via sociale media, verspreid de content zich als een olievlek. Juist een koppeling met mobiele websites is belangrijk, omdat veel consumenten hun sociale media bekijken en gebruiken via een smartphone of tablet. Het zou jammer zijn als de volgende ervaring niet naar verwachting is en klanten afhaken.
Technologie maakt daarbij veel mogelijk en hoewel technologie dus niet leidend moet zijn, is het investeren in technologie cruciaal voor het succes van je mobiele website. Zorg ervoor dat je één content management systeem (cms) hebt om al je online ervaringen in te beheren, maar kies voor technologie die met je mee kan groeien. De technologische ontwikkelingen gaan snel en het is als bedrijf een uitdaging om de verwachtingen van de klant bij te houden. Met de juiste technologie groei je zonder problemen mee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!