Mijn stelling is: Is het niet makkelijker als je vanuit de advertentie rechtstreeks naar de juiste app pagina gaat om de aanbieding te bestellen?
De mobiele banners die aanbiedingen communiceren zijn steeds vaker fraai geanimeerd en helder van boodschap, maar het pad naar de conversie is nog (te) lang. Vaak gaat het conversiepad via een landingspagina naar de Appstore om daar de app te openen/downloaden om uiteindelijk zelf op zoek te gaan naar de bewuste aanbieding. Dat zou toch eenvoudiger moeten kunnen?
Deeplinking binnen een app zou de oplossing zijn, echter ontbreekt dit nog in bijna alle grote retailer apps. Waarom is dit? Het zou de consument namelijk veel extra handelingen schelen door apps bij voorbaat te voorzien van een zogenaamde ‘open url scheme’.
De gebruikelijke grote namen (Spotify, Youtube, Facebook) maken al geruime tijd gebruik van ‘open url schemes’. Door hun apps open te stellen, maken zij het hun gebruikers een stuk eenvoudiger door met één klik rechtstreeks vanuit een artikel (of banner) te deeplinken naar een liedje, video of facebook pagina. Hoe relevant zou het zijn als apps van bekende adverterende retailers dit ook zouden hebben! Om deze relevantie te illustreren geef ik hieronder een paar fictieve voorbeelden om de geest te prikkelen:
Pathé Bioscoop app
Je ziet een video banner met de trailer van een film en gaat met één klik rechtstreeks naar de juiste Pathé app pagina om voor vanavond kaarten te bestellen bij een Pathé bioscoop jou in de buurt.
Appie
Je ziet in de namiddag een mobiele advertentie met een heerlijk gerecht dat bestaat uit de Bonus artikelen van deze week. Na klik kom je direct in de Appie app en staan de ingrediënten direct in je boodschappenlijst voor vanavond.Met een extra druk op de knop kun je jouw boodschappenlijst vast klaar laten zetten door een Albert Heijn in de buurt en je pikt deze op na werktijd.
McDonalds
Je kijkt tijdens het winkelen een keer in je favoriete nieuws app en ziet in een banner dat op 150 meter een McDonalds aanwezig is waar een leuke aanbieding geldt. Je klikt en komt terecht op de bestelpagina van de McDonalds app De app weet al bij welk filiaal je in de buurt bent dus je hoeft alleen maar je favoriete Euroknaller in de wachtrij te zetten en kiest het moment dat je hem komt ophalen.
Ik ben mij bewust dat bovenstaande scenario’s niet voor iedere retailer kunnen opgaan maar voor diegenen die zich door deze mogelijkheden wél voelen aangesproken: pak deze kans en maak je app open met ‘open url schemes’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!