Aldus kerstpakkettenbedrijf Tintelingen. Bedrijven geven gemiddeld zo’n 35 euro per medewerker uit. Dat was vorig jaar nog 32 euro.
Cadeaukaarten blijken populair. ‘Het traditionele kerstpakket is flink terrein aan het verliezen” zegt Patrick Moreu van Tintelingen. “Werkgevers laten medewerkers hun kerstgeschenk zelf kiezen via een eigenkeuzeconcept of een cadeaukaart. Het zelf kiezen past goed in deze geïndividualiseerde tijd. Bovendien blijkt uit onderzoek dat 60 procent van de inhoud van een traditioneel kerstpakket wordt weggegooid. Met als stip in de top drie: paté, ragout en ingeblikte ham.’
Minder goede doelen
In 2006 koos 7,5 procent ervoor te doneren aan het goede doel, tegenwoordig is dit nog maar 1,7 procent. Goede doelen lopen hierdoor jaarlijks maar liefst 2,42 miljoen euro mis aan donaties vergeleken met jaren geleden. ‘Wij constateren dat het percentage mensen dat voor een goed doel kiest in de afgelopen jaren maar liefst met 58 procent is gedaald. Misschien heeft dat iets met het economische malaise te maken. Het zou ook goed kunnen dat men door het jaar heen al veel aan goede doelen geeft en het eindejaarsgeschenk voor zichzelf wil houden’, analyseert Moreu.
Wat willen werknemers dan wel hebben: producten voor in en rond het huis scoren volgens Moreu goed. ‘Denk hierbij aan een wake-up light, koekenpannen, ladyshaves en iPhone dockingstations van de bekende A-merken’. Ook tijdschriftabonnementen en Rituals-pakketten zijn populair. Sterk in opkomst: geschenken rondom wellness, bewust en gezond leven.
Moreu ziet ook dat mannen vaker praktisch huiselijk cadeau, kiezen terwijl vrouwen een verzorgingsproduct voor zichzelf uitzoeken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!