Meer dan helft bedrijven niet goed voorbereid op crisis

Bedrijven zijn beperkt voorbereid op mogelijke crises. Minder dan de helft van de bedrijven kent een gedegen en getest crisiscommunicatieplan. Slechts 30 procent beschikt bovendien over een programma dat de mogelijke risico’s van sociale media in kaart brengt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stellen althans de 1.800 leden van auditcommissies in een jaarlijks van KPMG. De auditcommissie is binnen de Raad van Commissarissen aangewezen om toezicht te houden op de financiële verslaggeving en de werking van de risico- en controlesystemen en de accountant.

Philip Wallage, partner bij KPMG en hoogleraar accountantscontrole: ‘Als je ziet hoe ingrijpend de gevolgen van zowel de technologie, de globalisering als de regelgeving zijn voor de onderneming en het risicomanagement, wekt het geen verbazing dat de gemiddelde commissaris zich zorgen maakt.’

Bijna de helft van de onderzochte commissarissen ziet de onzekerheid en de economische en politieke volatiliteit als de grootste uitdagingen voor de onderneming. Bovendien vindt slechts één op de vier commissarissen dat het risicomanagement van de onderneming zich voldoende op de lange termijn richt.

Commissarissen blijken volgens Wallage in het algemeen behoefte hebben aan aanvullende deskundigheid, die hun blik verruimt en hun functioneren meer diepgang zou kunnen geven. Wallage: ‘Commissarissen blijken met name de ontwikkelingen op het gebied van IT, accounting en risicobeheersing moeilijk te kunnen volgen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie