Ook is die dag het contract getekend tussen de MSS partijen en TNS-Nipo. Na beoordeling van voorstellen in hun gezamenlijke tender, besloten de opdrachtgevers de opdracht voor het uitvoeren van de Media Standaard Survey (MSS) te gunnen aan TNS-Nipo. Het MSS onderzoek start in 2011 en zal vanaf dan de bron zijn voor censusinformatie over mediabezit en gedrag in Nederland.
De samenwerking tussen de vier mediabereikonderzoeken is uniek in Nederland en daarbuiten. SKO, Stir, RAB en Nom zeggen hiermee te laten zien dat zij samenwerking serieus nemen. Sinds 2007 leeft bij deze organisaties (SKO, Nom, RAB en Stir) het idee om te streven naar standaardisatie van variabelen in hun weeg- en wervingbasis. Doel van dit nieuwe MSS is het verkrijgen van cijfers over variabelen die door alle bereiksonderzoeken gebruikt kunnen worden als weeg- en/of wervingsnorm. Ook worden de belangrijkste trends in het Nederlandse Medialandschap vanaf 2011 gezamenlijk onderzocht.
Bij SKO zal de MSS ook gebruikt worden voor de werving van adressen voor het televisiepanel. Nu gebeurt dat nog uit een eigen Establishment Survey.
De MSS is volgens de deelnemende partijen niet de eerste samenwerking. Eerder werkten SKO en RAB samen in het testen van draagbare meters, werken STIR en NOM samen in de fusie van bereiksdata en werken SKO en Stir samen in het onderzoek naar online televisiekijken (WEB-TV). Ook gebruiken alle Mediabereikonderzoeken in Nederland dezelfde Lifestyle-indeling, ontwikkeld door NPO.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!