Marketing Boekenclub: De Groeimotor besproken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is alweer een maand geleden dat ik recensie-exemplaren aan een aantal Molbloggers mocht uitdelen van het boek , geschreven door Roland en Rogier van Kralingen.

Nu is het moment om de inhoud te bespreken.

Aan de hand van een beknopte boekbeschrijving worden thema's eerst kort behandeld, de lezers plaatsen vervolgens hun mening als reactie onder de beschrijving, vervolgens kan men discussiëren en vragen stellen aan de auteur(s). Hieruit volgt de conclusie: krijgt het boek een thumbs up, of een thumbs down?

Eerst de beschrijving

De Groeimotor kent als subtitel 'Meerwaarde-innovatie van markten en merken'. Innovatie is relevanter dan ooit: markten raken steeds sneller verzadigd, waardoor de meerwaarde van producten en diensten ook sneller veroudert. Maar hoe praktiseer je echte meerwaarde-innovatie? Hoe kom je tot autonome groei (een teken van echte kracht en succes)?

Innovatie wordt tegenwoordig overal maar als etiket opgeplakt, menen de schrijvers. Ze geven daarom eerst een onderverdeling:

1- Meerwaarde-innovatie: Denk aan de iPod, de Breaker of schenkklaar pannenkoekenbeslag.
2- Businessmodel-innovatie: gratis dagbladen, open source software, lowcost airlines, skype
3- Bedrijfseconomische innovatie- verhogen van de efficiency; hogere productiviteit tegen lagere kos-ten.
4- Cultuurinnovatie- het stimuleren van ondernemerschap binnen de gehele onderneming
5- Technologische innovatie- radicale innovaties als de pc, het vliegtuig en de tv. En heel veel andere, kleine, interessante producten

De focus van de twee schrijvers ligt op de eerste twee punten. Hoe haal je betere resultaten, hoe innoveer je het proces van marktontwikkeling en marktbewerking Hoe bouw je inspirerende merken?

De auteurs zijn hierbij niet over 1 nacht ijs gegaan, maar lazen gedurende 18 maanden 70 boeken, 400 artikelen, 70 websites en 100-en tijdschriften om zich een beeld hierover te kunnen vormen. De beste visies en strategieën zijn tevens verwerkt. Ervaren lezers kunnen ze er vast wel uitpikken.

De heren van Kralingen constateren ten eerste een aantal trends rond innovatie, waarbij opvalt dat ondernemingsgroei steeds procesmatiger wordt aangepakt ('kunst wordt wetenschap') en een aantal wetmatigheden krijgt aangemeten, en dat geldt ook voor innovatie en branding. Men wil er vat op krijgen.

Daarnaast krijgen consumenten een steeds grotere inbreng in het hele proces. Aan de ene kant willen klanten mee-innoveren en invloed uitoefenen op merkontwikkeling, aan de andere kant proberen ondernemingen reclame-allergische klanten te overtuigen door op storytelling over te gaan.

Merkpositioneringen zullen daarnaast gedreven worden door identiteit en gebruikerservaringen, minder door imago. 'What you see is what you get'. Gebruikerservaring wordt net als storytelling onderdeel van de marketingmix.

De waarden van het kind zullen leidend worden. De homo ludens, de spelende wereld, komt eraan. Daarnaast is er de MVO-trend, die het voor het eerst mogelijk gaat maken dat het nastreven van winst hand in hand gaat met ecologisch succes. Het bijt elkaar niet meer.

Innoveren is te leren

De twee auteurs stellen vervolgens dat innoveren te leren is. In het boek aan de hand van 4 strategieën (radicale, strategische, grote en slimme innovatiestrategieën) dan ook een aantal stappenplannen om te innoveren, met als belangrijkste onderdeel de Wheel of Innovation-werkwijze.
In vijf stappen moet de lezer dichterbij het doel gebracht worden:

Ten eerste moet men onderzoeken hoe 'connected' de onderneming is. Bedrijven moeten een soort radarstation worden voor hun omgeving.

Stap 2: Kom tot inzichten voordat je tot ideeën komt. Ideeën zijn er genoeg. Een echt inzicht is echter een platform voor talloze ideeën.

Stap 3: Manieren om tot relevante, unieke ideeën te komen.

Stap 4: Bouw inspirerende merken. Deze stap is in feite een actualisatie van het boek Superbrands van Rol-and vanKRalingen, uit 1999.

Stap 5: Vertel je verhaal. En probeer je consument hiermee echt te bereiken.

Tot zover. Molbloggers Hendrik ten Napel, Marije Gast, Dick Kortekaas en Jan Willem Heining hebben het boek afgelopen maand gelezen en hebben er dus ook een mening over. Wat zijn jullie conclusies?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie