Marketeers worden recruiters...

Online netwerken bieden recruiters steeds meer kansen naar hun zoektocht voor nieuwe en schaars wordende medewerkers. Worden hiermee de marketeers van de toekomst ook "recruiter"?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een blog op een afstudeer project van Michiel Gerbranda, recent afgestudeerd aan de Universiteit van Tilburg, geeft een concreet overzicht van de sociale netwerken en de veranderingen welke benodigd zijn om hier succesvol te kunnen rekruteren.

Dat de sociale netwerken belangrijk worden ( of al zijn ) weten wij marketeers natuurlijk allang. Maar dat begint nu blijkbaar ook door te dringen bij HR managers. En dat is niet te vroeg. Er zijn steeds creatievere benaderingen van de arbeidsmarkt nodig om aan mensen te komen.

Volgens Gerbranda zijn netwerken als Hyves wel geschikt voor een laagdrempelige communicatie, maar minder geschikt voor het selecteren van goede kandidaten. Over Linkedln en XING zegt hij: "deze netwerken hebben een omgeving gecreëerd waarbinnen gebruikers op zoek kunnen naar werk, zonder dat het lijkt of ze ander werk zoeken".

En dat is direct de rode draad van het onderzoek: de macht ligt bij de gebruikers en niet meer bij de aanbieders. Daarom dienen recruiters een persoonlijke dialoog aan te gaan, want online netwerkers zijn de "spam", waarvan blijkbaar veel recruiters zich nu bedienen, wel beu. Daarmee dreigen deze netwerken uiteindelijk hun potentie te verliezen.

"Een persoonlijke dialoog", dat heb ik vaker gehoord. Dus wel graag een anders is iedere poging kansloos. Zouden marketeers hier niet veel beter in zijn dan HR managers?
Volgens de deze zomer wel. Ook op de site van kwam ik de kreet "recruitment marketeers" al tegen.

Marketeers van Nederland: een nieuwe taak erbij!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie