Europese privacywetgeving
Vanaf 25 mei 2018 moet iedere Europese onderneming zich houden aan de GDPR. Dit is een Europese privacywetgeving waarin veel gaat veranderen voor de gemiddelde marketeer. Alle bedrijven die persoonsgegevens verwerken vallen onder deze wetgeving en de gemiddelde marketeer ziet dagelijks tal van persoons- of bedrijfsgegevens langskomen.
Ga eens na wat de huidige trackingscripts binnen jouw onderneming zijn en let daarnaast ook direct op de cookies. De marketeer van tegenwoordig wil alles kunnen doormeten om zo de customer journey volledig naar wens te sturen, maar hier kan dus weleens verandering in komen.
Niet alleen de interne tools en werkwijzen verdienen aandacht, ook de leveranciers van software (tools) moeten zich houden aan de GDPR richtlijnen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik hiervan en leg het dus eens langs de GDPR meetlat. Voldoet het aan de eisen? Niks aan de hand. Voldoet het niet of deels aan de eisen? Neem contact op met de leverancier om de gevolgen van het juist inzetten van de GDPR te bespreken.
Lastig positie in te nemen
In Nederland zijn er een aantal markten waar het lastig is om op een verantwoorde en gereguleerde manier marketingstrategieën uit te voeren. Zo zal de marketingstrategie voor live casino’s pas dit jaar wat lucht krijgen door de nieuwe wetsvoorstellen. Zorg ervoor dat je als marketeer weet welke facetten geaccepteerd worden en welke (nog) niet mogelijk zijn in de marketingwereld.
Daarnaast moet er altijd een kern van waarheid zitten in de boodschap die middels marketing uitingen wordt uitgesproken. Zo heeft Rabobank problemen gehad met de propositie dat zij de wereld wel even gingen verbeteren. Hiermee gooide zij valse beloften d wereld in en dit zorgde voor boze reacties.
Het is ook niet makkelijk
Marketeers merken meer en meer dat ontwikkeling in de weg wordt gezeten door vastgestelde budgetten vanuit een onderneming. De gemiddelde marketeer vindt dat er binnen een goed takenpakket ook ruimte is voor ondernemerschap en het meedenken in en opstellen van marketingbudgetten. Dit laatste is de afgelopen jaren nogal een struikelblok gebleken.
Naast marketingbudgetten is het voor een marketeer lastig om zich te blijven ontwikkelen. De markt gaat hard en hier wordt dan ook in wel gevallen over gesproken met de managers van werkgevende. Echter blijft het vaak bij een oriënterend gesprek en zijn er ook onvoldoende budgetten om daadwerkelijk een opleidingstraject te volgen.
Als marketeer is het dus zaak om altijd het kennisniveau op pijl te houden en daarnaast rekening te houden met lastige markten of reacties. Niet iedere campagne valt in goede aarde, maar het resultaat voor het bedrijf of de klant staat op één.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!