Eén miljard
We kunnen ons eigenlijk geen leven zonder meer voorstellen. Toch functioneerde de samenleving nog maar 7 jaar geleden ook naar behoren toen het nog niet bestond. Whatsapp. Het vertrouwde, optimistische pingeltje dat je meerdere keren per dag laat weten dat er een vriend of dierbaar familielid is die aan je denkt. Of het is weer het miljoenste irritante groepsapp onzinbericht. Dat kan natuurlijk ook. Maar zelfs dat is mooi. En dat vinden niet alleen wij, maar nog velen anderen. Vanaf afgelopen maandag gebruiken wereldwijd maar liefst 1 miljard mensen WhatsApp. Dat is 1 op de 7 mensen op aarde. Dat zijn waarschijnlijk meer mensen, dan het aantal mensen wat überhaupt wéét hoeveel nullen een miljard heeft. Meer mensen dan de kijkers van Game of Thrones. Onvoorstelbaar.
Facebook for live
Wie is jouw beste mattie op Facebook? Die ene jeugdvriend, of je fitte sportmaat? Think again! Het is Facebook zelf. Facebook luistert namelijk écht naar je. Naar wat jij van berichten vindt, en hoe je daar op reageert. En daar doet Facebook vervolgens ook echt iets mee. Zo gaan er geruchten dat jouw nieuwsfeed er binnenkort anders uit gaat zien. Beter. Relevanter. En dat allemaal zodat jij alleen nog maar berichten ziet, die je ook echt wilt zien. Nou vooruit, en misschien ook een beetje om er zelf nog wat pingping aan te verdienen. Door de aanpassingen kan het namelijk bij bedrijven en organisaties voorkomen dat hun berichten iets minder traffic genereren. Maar hé, dat is dan hun eigen schuld, omdat ze content maken waar jij niet geïnteresseerd in bent. Tja…
Twitter heeft last van lege nest syndroom
Bij Twitter lijkt eindelijk het besef te zijn neergedaald dat de meeste vogels zijn gevlogen van het sociale medium. Al maanden vliegen er steeds minder tweets de wereld in. En dat doet toch wel een beetje pijn. Maar Twitter is een slimme vogel, en heeft nu een nieuwe tactiek bedacht. Twitter zet nu z’n digitale vogelkooi helemaal open voor iedereen. Terwijl je vroeger een geregistreerde Twitteraar moest zijn om populaire tweets en trends te kunnen bekijken, kun je dat nu ook doen zonder ingelogd te zijn met een account. Op de nieuwe thuispagina is zelfs de zoekfunctie te vinden. En, ergens klein bovenaan, is ook nog de mogelijkheid om in te loggen. Voor bij wie het toch wel weer gaat kriebelen om terug te keren naar het vertrouwde nest.
En ben je eenmaal weer een echte Twitteraar? Dan zal je zien dat de tijd niet heeft stilgestaan. Zo schijnt Twitter weer bezig te zijn met een experiment, waarbij trending tweets in je tijdlijn worden getoond. Super hip! Wij vallen bijna van onze stok door deze innovatie.
Laat je ware gezicht zien op Snapchat
In tegenstelling tot Twitter is Snapchat razend populair. Een andere tegenstelling is dat Snapchat voor iedereen ouder dan 16 jaar een mysterie is in gebruik. Vorige week lieten we je al weten dat het makkelijker is om foto’s en video’s te versturen. Deze week hebben we nog meer goed nieuws voor iedereen die niet tot generatie Z behoort: het wordt eindelijk gemakkelijker om vrienden toe te voegen op Snapchat! In de ‘Vrienden-toevoegen’-sectie van de app is een nieuwe optie verschenen: ‘Gebruikersnaam delen’. Deze kun je met anderen delen via bijvoorbeeld WhatsApp of Twitter (want hé: daar heb je je toch net weer voor aangemeld!). So, let’s go snapping! Laten we samen regenbogen gaan kotsen totdat we misselijk zijn! Jihoe!
YouTube geeft je superkrachten
Heb jij altijd al ogen in je achterhoofd willen hebben? Waardoor je blikveld vergroot wordt van slechts 140 graden, naar 360 graden? Dan wordt die droom nu werkelijkheid! YouTube gaat namelijk live 360 graden video’s uitzenden. Zo kun je zelf bepalen wat je tijdens een livestream wilt zien door je smartphone in de gewenste richting te draaien. Dan moet je wel een hipperdeflip mobieltje hebben die 360 graden video’s ondersteunt, anders kun je rond blijven draaien tot je duizelig wordt.
Zo, jij bent weer helemaal op de hoogte van het laatste social media nieuws! We Snappen eindelijk hoe we vrienden kunnen toevoegen op Snapchat. En dan is het nu tijd om op te zoeken hoeveel nullen een miljard heeft en of er nog leven is op Twitter. #lekkersociaal toch?
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!