Lego-commercials zijn goed voor de merkherkenning

Bij commercials die een Lego make-over hebben gehad, groeit de merkherkenning. Aldus onderzoek van YouGov.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

YouGov liet  200  mensen naar zowel de Lego-variant van 4 commercials kijken, als naar het origineel. Vervolgens werden er vragen gesteld over het merk achter de commercial.

Er werden Lego-varianten gemaakt van de commercials van British Heart Foundation (BHF), vergelijkingssite , British Telecom en hotelketen Premier Inn.

Wat blijkt: merken worden een stuk beter onthouden. De BHF-commercial scoorde 32 procent merkherkenning voor de Lego-variant, en 86 procent voor het origineel. Premier Inn: 31 procent versus 61 procent, BT: 25 procent versus versus 74 procent , en Confused.com 25 procent versus 58 procent.

Vinnie Jones
Commercials met beroemdheden deden het hierbij beter dan commercials zonder. De BHF-commercial met Vinnie Jones werd verreweg het meeste genoemd door de respondenten: het origineel door 60 procent, en de Lego-versie door 53 procent.

Premier Inn gebruikte ook een bekende Brit, Lenny Henry. Deze commercial eindigde op de tweede plek qua populariteit: 11 procent noemde het origineel en 8 procent noemde de Lego-versie.

Merksentiment
Qua merksentiment scoorde de BHF-commercial ook goed: 15 procent van de respondenten  beoordeelden het merk een stuk positiever na het zien van de originele commercial. In het geval van de Lego-commercial lag het percentage op 33 procent.

Dat was niet bij alle merken het geval: Premier Inn-commercial liet veel lagere percentages zien, respectievelijk 4 en 9 procent.

De respondenten waren wel overwegend positief over de inzet van Lego-commercials. 60 procent vond dat ze erg opvielen, en beter onthouden werden dan de originele commercials.

73 procent vond dat merken vaker dit soort creatieve manieren moeten bedenken om te adverteren.

Op de vraag of ze dit soort commercials ook zouden delen, reageerden de respondenten echter verdeeld. 35 procent maakte het niet echt uit, 34 procent zou erover denken, 31 procent zou het niet doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie