LaFutura 2013: de toekomstindustrie uit Babylon halen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als je er juist mee omgaat kan werken met de toekomst en trends enorme waarde toevoegen vinden en , dit is dan ook voor hen beiden een reden om mee te organiseren. “Tijdens dit event op 11e november wordt een nieuwe stap gezet om het toekomstvak van Babylonische verwarringen te ontdoen en verder te brengen, door ons ook juist met de vraagzijde te verbinden.” In gesprek met twee van de organisatoren van deze ’ in Amsterdam.

‘Trend’ een containerbegrip
‘Trend’ is op dit moment een veel gebezigde term en het neigt een containerbegrip te worden waarvan de inhoud niet duidelijk is. Tijd voor verheldering, en ook voor professionalisering, vinden zowel Djenny Brugmans als Erica Bol. Djenny doet dit vooral vanuit ROZENBROOD, een samenwerkingsverband voor trendonderzoek met een eigen trendopleiding. Waarmee zij ook verbinding zoekt met andere trendprofessionals en over . Erica werkt verder aan het ontwikkelen van de professie door, naast commerciële opdrachten en het geven van onderwijs, ook promotieonderzoek te doen. Waarin zij focust op de toepasbaarheid van de trends. Erica: “Trends worden nog te weinig toepasbaar gemaakt. Het vertalen naar de praktijk is lastig, veel bedrijven weten nog niet wat ze er mee moeten doen.”
Beiden zien als een goede nieuwe stap voor verdere professionalisering en daarmee ook verheldering van het toekomstvak.

Op weg naar consensus
Djenny: “Er zijn diverse modellen in ons vak in omloop die inzicht geven waar je welke vraag kunt wegleggen, wie werkt met welke methode en wat er nodig is. Op dit moment is het tijd om te gaan convergeren, want er zijn te veel modellen, woorden en talen in omloop. Daar moeten we eenheid en standaarden in aanbrengen.”
Erica: “We willen tijdens deze LaFutura enkele bestaande modellen met alle aanwezigen gaan betwisten, invullen en komen tot een consensus. Deze modellen bespreken we tijdens pre-events in New York, Berlijn, Helsinki en Amsterdam zodat we die dan samen kunnen vervolmaken op de 11e november. Dit jaar verbinden we het werkveld van toekomstwerkers zeer bewust met de opdrachtgevers en de (potentiële) vragers. Door samen de ‘gaten’ tussen hun vragen en ons aanbod te vinden weten we waar we aan moeten werken. Tevens werken we samen met andere internationale partijen die hier al een stap in gezet hebben, zoals APF (Association of Professional Futurists) en gebruiken we hun uitkomsten als input.
We weten dat die consensus niet in één event te realiseren is, maar we zetten dit jaar weer een nieuwe stap.”

Meerwaarde door in-en overzicht
Djenny: “Omdat de taal nog schimmig en niet eenduidig is gaat er nu nog veel tijd met opdrachtgevers zitten in het vertellen wat het systeem van toekomstwerken en trends spotten en vertalen is.”
Erica: “Meer duidelijkheid en uniformiteit daar hebben alle partijen profijt van. Want het komt nu ook nog vaak voor dat door die onduidelijkheid de verkeerde persoon ingeschakeld wordt voor de verkeerde vraag. Stel je wilt als bedrijf innoveren en legt ‘iets’ weg bij een persoon die vooral trendlezingen geeft. Vervolgens krijgt dat bedrijf een hoop trends zonder vertaalslag, dan is dit zonde, want als je op de juiste plek met de juiste vraag komt, of de juiste mensen die jouw vraag kunnen vertalen, kun je zoveel waarde toevoegen.”

Juiste vraag bij de juiste deur
Djenny: “Werken met trends betekent het in kaart brengen van veranderingen in de waarden waarmee de consument leeft. Het vraagt om deskundigheid waarmee je onderscheid aanbrengt in het belang van deze veranderingen en hoe ze zich tot elkaar verhouden. En om dit te kunnen interpreteren en vertalen naar de eigen situatie van het bedrijf.
Erica: “Het framework wat we deze bespreken gaat de vraagzijde inzicht geven waar zij over na moeten denken als ze met de toekomst willen werken, zodat ze passende, concretere antwoorden en richting kunnen krijgen.”

Caroline van Beekhoff
TrendStrateeg en BeeldBouwer

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie