Het snel en doorlopend aanpassen van uw site of app en onderzoeken of deze aanpassingen ook daadwerkelijk verbeteringen zijn houden uw site of app relevant en zorgen voor een continu verbeteringsproces.
Mobiele app en website vereisen een doorlopende inspanning om klanten en potentiële klanten van interessante én relevante informatie te voorzien. U bent hiervoor continu bezig met het bedenken en implementeren van verbeteringen en het toevoegen van nieuwe inhoud. Daarnaast houdt u er rekening mee dat er allerlei soorten gebruikers van de site of app gebruik maken. Zowel nieuwe, potentiële klanten op zoek naar algemene informatie, als ook bestaande klanten, heel specifiek op zoek naar ondersteuning. Deze doelgroepen bewegen zich op uw site en u wilt ze voorzien van relevante en onderhoudende informatie.
Twee nauw gerelateerde technologische ontwikkelingen die op de korte termijn flink in populariteit zullen toenemen proberen dit proces verder te verbeteren. Deze technieken ontwikkelen zich midden in het hart van uw communicatiestructuur: in het content management systeem. We hebben het over ‘segmentatie en personalisatie’ en ‘testen’.
Segmentatie en personalisatie
Het gebied tussen een volledig anonieme gebruiker van uw app of site en een bekende relatie is een continu spectrum. Elke interactie van de gebruiker met uw systeem levert kennis op om deze beter te leren kennen. Zo ziet u bijvoorbeeld waar deze vandaan komt, of deze veel technische pagina’s bekijkt, op zoek is naar specifieke producten, of hij veel video’s afspeelt en of hij zich misschien op dit moment zelfs daadwerkelijk persoonlijk in uw winkel bevindt. Het content management systeem leert van deze gegevens en kan direct het informatieaanbod en de presentatie toespitsen op voorkeur, situatie en behoefte. Deze techniek wordt al langer gebruikt bij het adverteren op het web, maar de integratie in het content management systeem biedt een korte en directe weg om de daadwerkelijke dienstverlening naar de gebruiker flink te verbeteren zonder hiervoor allerlei extra externe applicaties in te hoeven zetten.
Testen
Bij elke aanpassing die u aan uw site of mobiele app doet, of dit nou de inhoud, de gebruikersinteractie of de paginaindeling is, probeert u deze te verbeteren. Maar hoe weet u of uw verbetering ook daadwerkelijk een verbetering is? Dit kunt u verifiëren door middel van testen. Voor elke verbetering die u in uw site maakt, geeft u in het content management systeem aan wat u ermee wilt bereiken. Een voorbeeld: Van een video in uw app wilt u dat deze zoveel mogelijk volledig bekeken wordt. U denkt dat de huidige video beter kan en besluit daarom een nieuwe versie van deze video te maken. In plaats van de oude video direct te vervangen door de nieuwe, biedt het content management system een deel van uw gebruikers ter referentie de oude video aan, en het andere deel de nieuwe. Het systeem meet gedurende een bepaalde tijd precies welke video het beste bekeken wordt en berekent exact wat de behaalde winst is. Deze techniek wordt al langer gebruikt door specialistische standalone toepassingen, maar de integratie in het content management system neemt deze krachtige methoden rechtstreeks op in uw standaard werkprocessen, waarbij u al tijdens het bouwen of aanpassen van de site of app al advies krijgt welke componenten het beste zullen werken.
De combinatie
Ondanks dat personalisatie en testen op zichzelf staand al interessante technieken zijn, worden ze pas helemaal krachtig als ze gecombineerd worden; het systeem kan dan zelf immers onderzoeken en testen welke onderdelen van het cms het beste werken bij welke doelgroepen. U selecteert bijvoorbeeld een serie banners, video’s, teksten of plaatjes en het systeem zoekt vervolgens zelf uit welke het beste aan welke doelgroep getoond kan worden om maximaal effectief te zijn en voert deze wijzigingen door. Het enige dat u desgewenst teruggekoppeld krijgt is een rapportage met de exacte statistische onderbouwing en nauwkeurigheid van de door het systeem uitgevoerde acties.
Conclusie
Naast het bedienen van meerdere kanalen zoals mobiele apps, slimme horloges, internetapparaten en websites zullen content management systemen binnen niet al te lange tijd intelligentie ontwikkelen om bezoekers en gebruikers te segmenteren en de interactie met deze persona continu te optimaliseren en te testen op effectiviteit. Hierdoor wordt de communicatie met de gebruiker veel relevanter en de kwaliteit van de belevenis hoger. Tegelijkertijd meten deze systemen continu of de veranderingen die u aanbrengt en introduceert ook daadwerkelijk verbeteringen zijn voor uw business case door ze te testen tegen alternatieve varianten en deze statistisch te analyseren. Het combineren van deze technieken levert systemen op die automatisch bepalen welke content het beste werkt voor de personas die uw site of app gebruiken en deze direct aan de juiste gebruikers uitserveren.
De foto bij dit artikel van Ronald Fisher, een van de belangrijke statistici uit de vorige eeuw die dit alles mogelijk maakt, komt van Wikipedia.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!