Elke online marketeer droomt ervan. Real-time kunnen targetten op je doelgroep. Altijd raak. Geen uitval, geen spam, geen geldverspilling, maar horderd procent rendement op je marketinginvestering. Zelfs op productniveau of wellicht op bedrijfsniveau. Als we al precies weten waar we moeten ‘toeslaan’, kunnen we hier eigenlijk volledige industrieën op afstemmen. We manipuleren onze doelgroep met neurotechnologie en creëren onze eigen markt. Als consumenten niet meer willen kopen, gaan we ze ‘gewoon’ beïnvloeden. We creëren vraag voor ons aanbod.
Zo enthousiast als marketeers of andere commerciële belanghebbenden hiervan worden, hoe meer de angst erin sluipt bij de consument. Bij diegene die wordt getarget. Het doelwit. Het slachtoffer. Zo voelt het als jouw data in handen komen van commerciële partijen. We hebben de reacties de laatste tijd online kunnen lezen. Het lijkt dat data de olie is voor deze toekomst. Hoe wordt deze olie dan gewonnen? Wij surfen, appen, kopen online, liken en volgen ons gek. Ook ons offlinegebruik wordt steeds meer in kaart gebracht. We reizen met de trein (OV-chipkaart), gaan op vakantie (online check-in), naar de bios (app) en schieten foto’s van ons familie. Wat als Google Glass met gezichtsherkenning zo direct massaal wordt gebruikt? Moet je dan vermomd over straat om niet herkend te worden? Eng allemaal. Ik ben zelf ook marketeer, een mobile marketeer. Gek op data en gadget, apps en games. Ik ga graag met familie op vakantie, maar ook met mijn vrienden. Dat wisselt nogal. Soms ga met mijn vriendin naar de bioscoop, maar mijn vrienden vinden het ook leuk om mee te gaan. Op het internet surf ik naar muzieksites of blogs over mobile, maar ik ook zaken uit voor mijn gezin. Nog steeds krijg ik advertenties, die mismatchen. Het lijkt wel of ik onbewust de online marketeers op een digitaal dwaalspoor wil zetten. Ik ben als consument denk ik nog niet helemaal voor Big Data… En dat houdt mij enorm bezig als marketeer.
Humphrey Fredriksz is mobile channel expert bij Aegon en blogger op Adformatie.nl. Deze column is ook terug te vinden in de print editie van Adformatie.