In 2012 was de gemiddelde kijktijd per dag namelijk 1 minuut meer: 3 uur en 16 minuten. Alle nieuwe schermen die de consument tot zijn beschikking heeft, gaan dus niet ten koste van tv-time.
De marktaandelen laten geen majeure verschuivingen zien. Over de hele dag gemeten (doelgroep 6 jaar en ouder), is de Publieke Omroep marktleider met een marktaandeel van 32 procent. Een jaar eerder - evenementenjaar 2012 - was het marktaandeel 34,5 procent. Dat is geen groot verschil. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat 2012 voor een evenementenjaar (onder andere EK voetbal) een matig jaar was. (Nederland overleefde de groepsfase niet.)
RTL en SBS bleven min of meer gelijk. RTL sloot af op 24,7 procent ten opzichte van 24,4 procent in het jaar ervoor. SBS prolongeerde de 14 procent van het jaar ervoor.
Niche
Bij de nichezenders is er in 2013 een specaculaire verschuiving. De zenders van Discovery Networks (o.a. Discovery Channel en TLC) stijgen van 2,4 procent marktaandeel in 2012 naar 3,8 procent marktaandeel in 2013. Be Viacom (o.a. MTV en Comedy Central) stijgt iets, van 4,3 procent naar 4,5 procent. Fox International Channels (o.a. Fox en 24Kitchen) zijn pas vanaf 19 augustus 2013 meegenomen in de full-audit meting. Over die periode gerekend had het een marktaandeel van 2,1 procent.
Video, DVD en HDR
Een videoband afspelen doen we in Nederland bijna niet meer en het belang van de DVD-speler begint ook al af te nemen. Berekend in termen van marktaandeel zakt het avondje DVD van 1,9 naar 1,5 procent. De harddiskrecorder werd weer iets populairder: van 3,4 naar 3,5 procent.
Anouk versus de koning
Geloof het of niet, maar de inhuldiging van Koning Willem Alexander was niet het populairste programma van 2013. Dat was namelijk de finale van het Eurovisie Songfestival. In totaal stemden 4,89 miljoen mensen af op het muziekspektakel. Willem Alexander 'bleef steken' op 4,87 miljoen kijkers. De halve finale van het Songfestival staat derde in de lijst, gevolgd door een aflevering van Boer zoekt vrouw internationaal (3,54 miljoen) en het 12 uurjournaal op de dag van de kroning.
Gemist
De ranglijst van uitgesteld gekeken programma's ziet er helemaal anders uit. Die wordt aangevoerd door een aflevering van Wie is de mol: 669 duizend kijkers. Flikken Maastricht (550 duizend) en Najib Amhali (463 duizend) staan tweede en derde, op de voet gevolgd door The voice of Holland blind auditions en All you need is love kerstspecial.
Gaas
Dan nog de nieuwste currency die SKO kan leveren: Gaas. Dat is het gemiddeld aantal streams van televisieprogramma's die online bekeken worden (bijvoorbeeld op de tablet via een applicatie van NPO, RTL of Ster) op een willekeurig moment in de stream. Gaas zegt iets over het bereik van programma's die online zijn teruggekeken. Het Sinterklaasjournaal van 11 november voert die lijst aan met 202 duizend Gaas, gevolgd door GTST van 5 juli: 149 Gaas. Derde plaats is voor de oudejaarsconference van Theo Maassen, Einde oefening met 114 duizend Gaas.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!