Het partijprogramma wordt door kiesgerechtigden het vaakst (42 procent) als belangrijkste motief voor een keuze gegeven. Daarna volgt onder andere de ideologie van een partij. Volgens het onderzoek is de rol van de lijsttrekker voor de verkiezingen van 12 september gelijk aan eerdere stemrondes. Hetzelfde geldt voor stemwijzers op internet.
Een kwart van de ondervraagden zegt dat de lijsttrekker belangrijk is bij het bepalen van de stem. Voor 15 procent is het goede optreden tijdens lijsttrekkersdebatten op tv doorslaggevend. Uit ander onderzoek door politiek deskundigen Kristof Jacobs en Niels Spierings van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat het actieve gebruik van sociale media nog weinig oplevert: als het meezit vijfhonderd stemmen. Dat komt volgens de onderzoekers vooral doordat de groep die met sociale media wordt bereikt relatief klein is. Ook gaat het vaak niet om potentiële nieuwe kiezers, maar om mensen die al erg geïnteresseerd zijn in die partij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!