Ter ondersteuning van de Share a Coke-campagne maakte Jump Communicatie speciaal voor Rotterdam een huis-aan-huis-krant (van idee en concept tot en met uitwerking). Het gaat om een test waarbij gemeten zal worden in welke mate de toevoeging van het middel ‘huis-aan-huis’ het campagneresultaat positief beïnvloedt. Ernst-Jan Smids, medeoprichter van Jump Communicatie licht toe.
Waarom een h-a-h-krant c.q. –folder voor een FMCG-artikel als Coca Cola?
‘In deze periode loopt de massamediale Share a Coke campagne. We gaan nu testen in hoeverre het middel h-a-h van additionele waarde is. Dat doen we in Rotterdam waar de krant aanstaande maandag, dus midden in de campagneperiode, verspreid wordt.’
Waarom in Rotterdam?
‘Gekozen is voor een grote stad en het hoofdkantoor van Coca Cola is daar gevestigd.’
Hoeveel exemplaren worden verspreid?
‘Ruim 200.000.’
Waarom verwacht je dat de consument dit zal aanspreken?
‘Coca Cola is een van de meest geliefde merken van de wereld. De folder is een nog niet eerder vertoond merkstatement dat specifiek voor Rotterdam is gemaakt. Het is entertaining maar ook activerend en informerend. En valt nu daadwerkelijk in huis.’
Wat wil je dat de consument gaat doen naar aanleiding van de folder?
‘Merkbaar meer rumour rond de share a coke campagne. Merkbaar effect in de social media en sales.’
Je gaat meten in hoeverre het iets toevoegt aan het campagneresultaat. Kan je uitleggen hoe die meting precies wordt uitgevoerd?
‘In de week van verspreiding en de week erna zal je ten opzichte van de huidige resultaten dus een lift moeten zien. Dat kan gemeten worden bijvoorbeeld bij de Pathé bioscopen, de ingeleverde bonnen, de Facebook reacties, de omzetten in retail.’
Het is een test, dus bij gebleken succes… Parijs/London/New York? (Of eerst Amsterdam?)
‘Daar hebben we het nog niet over gehad.’