‘Meer verse rook, alsjeblieft. En… Actie!’ Vijftien dagen voor de heropening van het Rijksmuseum wordt er niet alleen nog druk getimmerd aan het gebouw, maar is ook de filmploeg van Caviar hard aan het werk om de laatste commercial rond de heropening te schieten.
Regisseur Jan de Bont is vanuit Los Angeles overgevlogen om het museum in drie korte commercials tot leven te brengen. ‘Ik noem het niet eens commercials’, licht hij toe op de set in de gereconstrueerde voorhal. ‘Het zijn echt drie korte films met elk een eigen verhaal. Musea zijn voor mij een avontuur, maar de meeste vertellen in hun commercials zelf hoe speciaal ze zijn. Ik wil niet dat het museum je dat vertelt, maar dat je het zelf kunt ontdekken. Dat doen de mensen in deze filmpjes ook.’
Museumdirecteur Wim Pijbes vroeg Jan de Bont via The International Circle, een gemeenschap van vrienden van het Rijksmuseum, als regisseur. Samen met het museum koos hij voor Caviar als productiemaatschappij. De Bont: ‘Ik werk het liefst met jonge mensen, want ze zijn authentieker.’ Is het niet vreemd dat De Bont met films als Speed en Tomb Raider op zijn naam nu een commercial schiet? ‘Ik doe wel vaker commercials. Het voordeel is dat je leert een verhaal in korte tijd te vertellen. Je filmt alleen wat je echt nodig hebt.’
Reclamebureau Skipintro werkt al twaalf jaar voor het Rijksmuseum. Creative Director Hans van Dijk verklaart de keuze voor de drie hoofdrolspelers. ‘NRC-lezers weten allemaal wat het Rijksmuseum is, maar deze campagne wil heel Nederland duidelijk maken dat het museum van ons allemaal is. Ruud Gullit spreekt mannen aan, Sophie van der Stap vrouwen en het meisje ouders met kinderen.’
Het Rijksmuseum heeft de verhalen voor de commercials samen met Skipintro bedacht, maar de rol van het reclamebureau bij deze commercials is verder vooral een adviserende; het museum heeft productiemaatschappij Caviar rechtstreeks ingehuurd. Van Dijk: ‘Wij zijn nu niet de opdrachtgever. Normaal zeggen we stop als het anders moet. Nu overleggen we ook, maar Jan de Bont besluit uiteindelijk hoe het gebeurt. Gelukkig is er niks waar ik het niet mee eens ben.’
Het is een pittige productie, vertelt Caviar-producer Rogier Dorant: ‘Je filmt in een museum dat nog niet geheel af is en waar talloze mensen aan het werk zijn om op tijd de heropening te realiseren. Om in de laatste dagen ervoor ook nog een filmcrew over de vloer te krijgen was voor iedereen een enorme logistieke uitdaging. We moesten ervoor waken dat crewleden niet verdwaalden in het grote gebouw. De bebording was nog niet geplaatst: een waar doolhof.’
Toch wist iedereen op de set te komen. ‘Het is een eer om te mogen doen’, vindt Gullit, die de hoofdrol vervuld in de laatste commercial. ‘Mijn moeder heeft hier zestien jaar als schoonmaakster gewerkt, dus ik ben hier als kind veel geweest. Maar de kleuren zijn nu anders en er is overal wifi.’
Ook Van der Stap kwam er als kind veel, omdat ze in de buurt woonde. Het jonge meisje uit de tweede commercial, Puck, heeft Caviar samen met een castingbureau gevonden. ‘Zij is echt waanzinnig goed’, vindt Dorant. ‘Je moet zo iemand maar net vinden en we zijn er trots op dat het gelukt is. Maar eigenlijk is de hoofdpersoon in alle filmpjes toch steeds het Rijksmuseum.’
Hoe is het om met mensen te werken die eigenlijk geen acteur zijn? ‘Je moet ze op hun gemak stellen’, tipt De Bont. ‘Hoe meer je dat doet, hoe beter ze presteren. Ruud was heel relaxed, behalve dat hij halverwege besloot zijn hoofd kaal te scheren…’ Gullit lacht verontschuldigend: ‘Ik wist niet dat ik nog een paar dagen te gaan had.’ Een aantal scènes moesten over, maar bij de totaalshots kan De Bont Gullits haar digitaal millimeteren. Dat betekent nog wat harder werken op de laatste opnamedag, maar dat lijkt iedereen er wel voor over te hebben.
Credits
Production Company: Caviar
Director: Jan de Bont
Executive Producer: Sander Heeroma
Producer: Rogier Dorant
Production Manager: Koen Barnhard
D.O.P.: Lennert Hillege
Set Photography: Bert Teunissen
Editor: Michelle Hofman
VFX + Grading: The Ambassadors
Sound Design: Marcel Bultman (Postoffice)
Music: MassiveMusic
Agency: Skipintro
Creative Director: Hans van Dijk
Agency Producer: Daniëlle van Berkel
Client: Wim Pijbes, Marjolijn Meynen, Mark Colly (Rijksmuseum)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!