Een competitie met een lange staat van dienst en een deskundige jury, met onder meer chefkok Yvette van Boven en ontwerpers Nikolaï Carels, Marije Vogelzang en Lenneke Wispelwey die zich 22 april aanstaande buigt over de ingestuurde ontwerpen van studenten van vormgevingsopleidingen in Nederland. De studenten gingen in deze 27e editie de uitdaging aan om dat ene goed vormgegeven product te ontwerpen waarmee je koken en tafelen makkelijker en mooier maakt. Rob van Thiel, manager conceptdesign binnen HEMA én juryvoorzitter van de HEMA ontwerpwedstrijd licht toe:
U viert dit jaar alweer de 27e editie van de HEMA ontwerpwedstrijd. Hoe zit het met het aantal deelnemers over de laatste jaren en wat vindt u van de kwaliteit van de inzendingen?
Dat aantal is sinds de beginjaren toegenomen. Dat heeft er onder andere mee te maken dat de wedstrijd inmiddels een instituut is geworden onder de vormgevingsopleidingen in Nederland, door de toegenomen publiciteit rond de wedstrijd en de expansie van HEMA. Daardoor hebben studenten de kans dat hun ontwerp in meer dan 650 winkels komt te liggen. Die factoren zorgen ervoor dat het voor studenten aantrekkelijk is om deel te nemen. De kwaliteit varieert. Dat komt mede doordat sommige opleidingen de HEMA ontwerpwedstrijd in hun lesprogramma hebben opgenomen, waardoor de studenten begeleid worden bij het uitvoeren van de opdracht. Ook zie je het natuurlijke verschil tussen beginnende studenten en studenten die al enkele jaren studeren.
Wat doet die connotatie design en deze hele wedstrijd voor het merk HEMA?
Vormgeving is een belangrijk onderdeel van het succes van HEMA. Met de jaarlijkse ontwerpwedstrijd wil HEMA een bijdrage leveren aan de praktijkvorming van studenten en vormgeving onder de aandacht brengen van een breed publiek.
Thema dit jaar is ‘koken en tafelen’. Daar zit een specifiek idee achter?
Grenzen tussen ruimtes vervagen. Doordat we de keuken niet meer verstoppen achter een deur zijn we ook meer waarde gaan hechten aan materialen en design. Als je een open keuken hebt, zorg je er natuurlijk voor dat die wat betreft uitstraling past bij de rest van je woning. De keuken is niet langer de plek waar we de aardappels opzetten en door de soep roeren, het is de plaats in huis waar we samenkomen én samenzijn.
Wat waren in de afgelopen jaren nou echt waardevolle winnaars en runners up? We zien er ieder jaar echt een aantal die briljant lijken, maar toch weer ‘uitfaseren’
In de historie van de wedstrijd hebben tientallen ontwerpen een plaatsje in de winkel gekregen. De bekendste is de fluitketel ‘le lapin’, uit 1989. Maar ook wegwerptaartplateau Tast Toe, de HEMAnd en de Decolleté portemonnee zijn bekende ontwerpen die een plek hebben gekregen in de winkels. Het assortiment van HEMA wisselt regelmatig, dit is niet anders voor ontwerpen uit de wedstrijd. Sommige artikelen zijn jaren verkrijgbaar, anderen een seizoen.
Bij de beoordeling van de inzendingen wordt gekeken of het ontwerp van bijzondere eenvoud, begrijpelijk, eigenzinnig en actueel is. Een andere manier om ‘echt HEMA’ te zeggen?
Het ontwerp moet bestemd zijn voor ons assortiment dat bestaat uit hardwaren-, mode- en foodartikelen en het moet natuurlijk echt HEMA zijn, dat betekent dat de klant in één oogopslag ziet wat het product voor hem of haar doet: bijzondere eenvoud. Daarnaast moet het product ook eigentijds, eigenzinnig, actueel, verrassend en praktisch uitvoerbaar zijn. Dit laatste houdt in dat de creatie geschikt is voor massaproductie en overzees transport. Natuurlijk moet het in de schappen van de HEMA-winkels passen. Een juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit is een absolute voorwaarde. Maar ook het duurzaamheidaspect wordt meegenomen; is het product gemaakt van materialen die het milieu zo min mogelijk belasten en gaat het lang mee? De allerbeste ontwerpen worden door de jury voorgelegd aan productspecialisten van HEMA.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!