Het NN DE Café is in de eerste plaats een plek naast het station voor een kop koffie, maar kent ook een expositieruimte en de mogelijkheid voor financiële workshops en informatieavonden. Edwin Smaal, directeur marketing bij Nationale-Nederlanden Particulieren, legt uit wat het bedrijf ermee hoopt te bereiken. ‘We willen Nationale-Nederlanden dichter bij het publiek brengen.’
Waarom opent een verzekeraar een café?
‘Als verzekeraar heb je vaak weinig tastbaars: klanten zien niet veel meer dan een site en een logo. We willen Nationale-Nederlanden een gezicht geven. Een café biedt laagdrempeligheid door een kopje koffie. We willen primair een café aanbieden, maar ook een ruimte met o.a. inloopspreekuren over financiële onderwerpen, zoals pensioenen. Daarnaast wil Nationale-Nederlanden de band met de stad Rotterdam versterken en een podium bieden aan jonge kunstenaars.’
Hoe is de zichtbaarheid van Nationale-Nederlanden verwerkt in het café?
‘Aan de buitenkant van het NN DE Café is ons merk duidelijk zichtbaar. Binnen is het subtieler. Er zijn kleuren en materialen gebruikt geassocieerd met Nationale-Nederlanden. Her en der komt het logo klein terug en op de tablets die er liggen is de site van NN DE Café de homepage. Maar we willen ons merk niet te agressief promoten in het café.’
Wat hoopt Nationale-Nederlanden eruit te halen?
‘Het idee is in 2011 ontstaan omdat we zichtbaarder wilden zijn in het straatbeeld. We hopen dat het café sympathie voor ons merk oplevert. Het heeft voor ons niet direct een commercieel doel. Douwe Egberts exploiteert het volledig.’
Hoe past het café in het marketingplan van Nationale Nederlanden?
‘We willen Nationale-Nederlanden dichter bij het publiek brengen en investeren enorm in klantgerichtheid. Verzekeren is gebaseerd op vertrouwen en het geeft vertrouwen om te zien wie er met jouw geld bezig is. We waren al bezig met voorlichtingsavonden, bijvoorbeeld over pensioenen. In het café zullen we nog meer thema-avonden en sessies organiseren. Het idee is om lokaal te beginnen en ook samen te werken met de gemeente Rotterdam en het Algemeen Dagblad om debatten te organiseren. Later kunnen we gaan kijken naar nationale onderwerpen en het misschien uitzenden. Dat past bij onze maatschappelijke functie als verzekeraar.’
Hoe gaan jullie bekendheid geven aan het café?
‘Je kunt het niet missen als je erlangs loopt, maar we gaan het café niet speciaal onder de aandacht brengen. Daar maken we weinig marketingbudget voor vrij. Zodra de inloopspreekuren beginnen zullen we klanten in de regio natuurlijk wel uitnodigen. Het café is een goedkope manier om het merk in het daglicht te krijgen.’
Waarom is er gekozen voor een samenwerking met Douwe Egberts?
‘Nationale-Nederlanden is een oer-Hollands A-merk dat al jaren bestaat. Dat is Douwe Egberts ook. Beide merken staan voor kwaliteit en versterken elkaar.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!