In het Financieele Dagblad vandaag een leuke publicatie over innovaties die de klant helemaal niet schijnt te zien.
Volgens een studie van Beagle Creative Marketing en de Rijksuniversiteit van Groningen blijkt dat 80% van nieuwe producten nooit een succes wordt.
Volgens Business Openers Innovaction in hetzelfde artikel, worden er jaarlijks 700 tot 800 innovaties in de winkelschappen gelegd. Innovaties?
Ik gaf gisteren een gastcollege op de Universiteit van Leuven over internettrends. Een van de vragen tijdens de vragen ronde was of technologische beperkingen innovatie in de weg kunnen staan.
Innovatie wordt hiermee dus innoflatie. (Weet iemand nog wie deze kreet bedacht heeft ? ) Een nieuw product immers, is helemaal geen innovatie, het is gewoon een nieuw of vernieuwd product! Nieuwe technologie kan innovatie bevorderen, maar daarmee is nieuwe technologie nog geen innovatie?
Innovatie gaat over creëren van nieuwe waarde.
Apple heeft de mp3 speler niet bedacht, is niet de bedenker van digitale muziek, is niet de aanstichter van de bibliotheek en heeft helemaal niets te maken gehad met de ontwikkeling van internet. Toch barst de iPodin combi met iTunes van toegevoegde waarde en is daarmee een innovatie pur-sang.
De Blue Ocean theory van Kim & Maugborgne blijft blijkbaar nog steeds een aanrader voor iedere marketeer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!