‘Aandacht maakt alles mooier’, dat is de pay-off die de zoektocht die Ikea aanging met reclamebureau Lemz heeft opgeleverd. De nieuwe merkpositionering moet een hernieuwde kennismaking vormen met het woonwarenhuis. Het doel is primair de mensen aan te spreken die niet of nauwelijks naar Ikea gaan. Die doelgroep moet verlost worden van hardnekkige mispercepties over het merk. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat de bestaande klantenkring bevestigd wordt in hun ervaring.
Na de lancering van de nieuwe catalogus deze week – ook onder de noemer ‘Aandacht maakt alles mooier’ – start de campagne op zondag 9 augustus. Hieronder ziet u de eerste commercial die voortvloeit uit de merkexercitie. Het gaat om een commercial van een minuut lang. De bedoeling is dat er jaarlijks zo’n vier van dergelijke films gemaakt zullen worden, los van een aantal mini-TVC’s, waarin de focus ligt op nieuwe en tijdelijke limited edition collecties.
‘Aandacht maakt alles mooier’ wil breken met het beeld dat Nederland tot nu toe zag van Ikea. Het woonwarenhuis wil Nederland mee op reis nemen in de verhalen achter het merk. De eerste campagne laat zien hoe Ikea ontwerpers dagelijks bezig zijn om nieuwe producten en collecties te ontwerpen, met als doel om een beter dagelijks leven thuis voor zoveel mogelijk mensen te creëren. De ontwerpers hanteren hierbij het Democratic Design principe, wat al sinds 1976 actueel is.
Democratic Design
Jeroen Hubert, country marketing manager Ikea Nederland legt uit wat Democratic Design inhoudt: ‘Het is een methode gestoeld op vijf dimensies die wij in elk individueel productieproces hanteren: vorm, kwaliteit, functie, duurzaamheid en een lage prijs. Elk product wordt ontworpen vanuit deze vijf oogpunten die allemaal moeten kloppen. We willen de beste producten tegen de laagste prijs verkopen. Als je hier bij stil staat, zie je dat het contradicties zijn. Hoe zorg je dan voor een goede balans tussen die dimensies? Het antwoord daarop is aandacht. Want, wanneer je aandacht aan iets besteed, wordt het leven net dat beetje mooier. Juist daar is Ikea zo goed in en dat willen we graag met Nederland delen.’
Design in de hoofdrol
Eerder kondigde het woonwarenhuis al aan het aantal designcollecties fors te verhogen, tot wel tien per jaar. In een aantal van deze collecties werkt Ikea samen met bekende interieur- en modeontwerpers. In de eerder genoemde nieuwe Ikea catalogus 2016 is een aantal van deze collecties opgenomen.
Credits
Reclamebureau LEMZ is verantwoordelijk voor de campagne
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!