Gistermiddag deed de Stichting Meer dan Voetbal verslag van de maatschappelijke activiteiten van de Nederlandse profvoetbalclubs. Voetbal speelt op zichzelf een grote rol in de maatschappij, de stichting richt zich erop voetbal te gebruiken als aanjager van sociale vernieuwing. Daarbij is vaak sprake van een jaloersmakende (merk)kracht van de clubs.
Jongeren die niet meer school willen, blijken wel les te willen volgen als dat gebeurt op 'hun' club. Gezonder eten en meer bewegen doen mensen eerder als ze daarover een 1-op-1 afspraak maken met hun favoriete voetballer. Voor een stageplek bij een sponsor van de club doe je extra je best.
En zo staat het eerste jaarverslag van de stichting vol met voorbeelden. Meerdere clubs gaven bovendien aan dat hun maatschappelijke activiteiten zorgen voor meer sponsors en een intensievere band met die sponsors. Men wil zich graag aansluiten bij goede initiatieven.
Als internationale case kwam FC Barcelona voorbij, gepresenteerd door journalist en Barcelona watcher Edwin Winkels. Het thema 'Mes que un club' (meer dan een club) vertaalt zich onder andere in extreem veel aandacht voor het betrekken van de socios en de oprichting van verschillende centra over de wereld waarin jongeren onderwijs, verzorging, eten en activiteiten voorgeschoteld krijgen.
Afgelopen vrijdag tekende de club een overeenkomst met Unesco om hier nog meer substantie aan te geven.
Winkels gaf aan dat een belangrijke succesfactor voor Barcelona de nieuwe generatie bestuurders is. "Dit vraagt om anders denken".
Een mooie illustratie van dat andere denken is het feit dat Barcelona geen shirtsponsor heeft aangetrokken (waarde circa 20 miljoen) maar juist Unicef heeft betaald om hun logo op het shirt te mogen plakken. Het toont het sociale gezicht van de club.
Maar bovendien ? zo gaf Frank van den Wall Bake aan ? zorgt het er weer voor dat meer sponsors zich willen aansluiten. Niemand wil 2e viool achter een grote shirtsponsor spelen, maar achter Unicef is dat geen probleem.
Een andere internationaal succes is de World Homeless Cup (citaat hierboven van Mel Young) waarbij dak- en thuislozen via een voetbaltoernooi hun kansen vergroten. En met succes. Het overgrote deel van de deelnemers hervond hun motivatie in het leven, velen vonden werk en een baan. Dertien van hen zelfs als voetballer bij semi-prof clubs.
Het volgende toernooi is in december van dit jaar in Melbourne. Deze stad heeft via een aanbesteding het toernooi in huis gehaald.
Nog een keer: Melbourne heeft geld betaald om duizenden zwervers de stad in te halen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!