De supporters van voetbalclub FC St. Pauli hebben verhinderd dat hun (nieuwe) stadion vernoemd kan worden naar een sponsor. Op de jaarvergadering stemden ze massaal tegen. Zij zien die vernoeming als teken van de "immer brutalere und oft fanfeindliche Kommerzialisierung".
Geen sponsorpolonaise aan hun lijf dus, terwijl St. Pauli ? momenteel tiende in de tweede Bundesliga ? de fondsen goed zou kunnen gebruiken.
Dergelijk 'consumentenoproer' is bij meer voetbalclubs aan de orde geweest, maar het feit dat de supporters het winnen van het geld is uitzonderlijk. Zeker ook omdat zij formeel niets over het stadion te zeggen hebben. Toch besloot de voorzitter dat de stem van de supporters niet te negeren viel.
Het heeft alles te maken met de cultstatus die St. Pauli heeft, de club die als ? onofficieel ? embleem een piratenvlag voert. De aanhangers zijn links georiënteerd, uitgesproken antifascistisch, heel erg vóór het spel voetbal en heel erg tégen het grootkapitaal.
Dit vindt zijn oorsprong in de ligging van de club. De Reeperbahn, centrum van het nachtleven, is om de hoek. In de jaren tachtig besloten de bewoners de club te omarmen en ontstond er de hechte groep supporters die blijkbaar grote invloed hebben. De club heeft wel sponsors, maar es gibt grenzen.
Zo'n club en zo'n gebeurtenis zou het bedrijfsleven kunnen afschrikken. Tegelijkertijd is St. Pauli ? het sponsorobject ? nu volop in het nieuws (= zichtbaarheid) en komt het bijzondere karakter (= onderscheidend vermogen) volop naar boven. Het wachten is dan ook op een sponsor die de ballen (?) heeft om zich tóch aan de club te verbinden en de vernoeming juist naast zich neerlegt.
Het respect voor de supporters zou dan wel eens heel veel respect voor de sponsor kunnen opleveren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!