Hoe Brigitte Bardot aan de basis stond van duizenden dode e-mailadressen

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Zonnet

In maar liefst 8 procent van de Nederlandse huishoudens wordt nog een e-mailadres gebruikt van een internetprovider die niet meer bestaat, . Het zijn de zichtbare restanten van de vele verdwenen merken uit de internetbubbel.

Casema is hier een voorbeeld van, evenals en Het Net. Het zijn geen hardcore fans, de mensen die dit adres nog gebruiken. Vaak blijkt simpelweg de barrière te groot om over te stappen naar een andere provider. Bijvoorbeeld omdat het DigiD hieraan gekoppeld is.

Het verdwenen merk van deze past ook prima in voorgaand rijtje en brengt ons terug naar een tijd van internettikken, gratis tussen aanhalingstekens en Brigit Bardot.

Internetbubbel
Heel soms kom je de .nl e-mailadressen nog weleens tegen. Het zijn de laatste naweeën van nobel streven, daterend uit 1999. Het was net voor de millenniumwisseling toen Versatel samen met Radio 538 en Free Record Shop de &;gratis&; internetdienst Zonnet oprichtte.

Het idee was om, volop in de internetbubbel, te groeien tot één miljoen klanten. Vier jaar na dato stond de teller ondanks een veelgeprezen reclamecampagne echter pas op een schamele honderdduizend.

Korting op internettikken
Onder de bezielende songteksten van Brigit Bardot (Contact, ingezongen door Simone Angel) werden vervolgens nieuwe diensten aangeprezen in spraakmakende TV-spotjes. De versie in deze commer Zon2 werd geïntroduceerd onder de noemer "Gratis kan nu goedkoper". Voor slechts vijf euro per maand kreeg je hiermee 35 procent korting op je internettikken.

Gestelde doelen werden nimmer meer gehaald en in 2005 verdween de merknaam van de markt. Bestaande .nl e-mailadressen vallen tegenwoordig via een omweg onder Tele2.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie