Dat vertrouwen is namelijk niet erg groot. Sterker nog, er heerst veel wantrouwen. Delen van informatie is in opmars, maar niet iedereen wil delen, aldus MarketResponse in het Privacyrapport 2014 (betaalde link). Bijna 4 op de 10 Nederlanders zijn (zeer) terughoudend bij het delen van persoonlijke informatie. Voegen we daaraan toe diegenen die voorzichtig zijn in het delen, dan is dat bijna de helft van de Nederlanders.
Wel blijkt er een duidelijke tweedeling: delers en vermijders. De ‘delers’ delen vooral op basis van vertrouwen en optimisme. Het zijn mensen die delen vanuit het besef dat het waarschijnlijk wel goed geregeld is. De cloud of de database zegt hen niet zoveel, het gemak waarmee persoonsgebonden informatie kan worden gedeeld domineert.
‘Vermijders’ zitten echt anders in de wedstrijd (en zijn in de meerderheid). Het vertrouwen van deze groep is veel lager. Zij vertrouwen over het algemeen bedrijven maar weinig en denken zeker te weten dat hun gegevens doorverkocht worden. Slechte ervaringen hebben veel invloed op het vertrouwen en de manier waarop zij omgaan met gegevens delen. Ze worden lastig gevallen met telefoontjes van onbekende bedrijven en ontvangen ook post van bedrijven die hun gegevens echt niet kunnen hebben. Daardoor gaan ze heel bewust om met het delen van gegevens, zijn online maar weinig actief, want daar een product kopen betekent online informatie delen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!