Dat stelt TNT-ceo Tex Gunning in een vraaggeprek voor Tijdschrift voor Marketing 4, dat 8 april uitkomt. Vorige maand werd bekend dat TNT en Etcetera een outsource-samenwerking beginnen, onder meer voor het ontwikkelen van een nieuwe Europese strategie en campagne.
Gunning: ‘We hebben eigenlijk nog helemaal niet gekeken naar geld. Pas als we de campagne hebben bedacht, weten we wat we uit gaan geven. Hoe sterker en groter die campagne is, hoe meer we erin steken. Daar ben ik niet terughoudend in.’
Volgens Gunning houdt de opmerkelijke outsource-overeenkomst geen verband met de afgeketste overname van TNT door UPS, waardoor het bedrijf geldt als overnamekandidaat.
Gunning: ‘Wij zien onszelf niet als prooi. Anders hadden we wel een prepare for sale-briefing geschreven. We willen op eigen kracht werken aan een duurzame toekomst. We hebben een Europees roadnetwork dat competitief is met UPS, FedEx en DHL en we gaan op verschillende plaatsen volop investeren. Daar hoort ook het bouwen van een merk bij.’
In het interview licht Tex Gunning toe dat de recent uitgewerkte strategie de ambitie verwoordt om op korte termijn 200.000 nieuwe kleine klanten te verwerven: ‘Dat kunnen we niet doen via een salespush, dat moet via een marketingpush. Vervolgens was de vraag: gaan we daarvoor intern een marketingteam opbouwen, of gaan we dat uitbesteden? We zijn tot de conclusie gekomen dat het beter is om die specifieke marketingtaak te outsourcen. Brandmarketing is een specialisme, en dat moet je door specialisten laten uitvoeren.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!