Het aftellen is begonnen De Grand Départ Tour de France vormt een belangrijk moment in de citybranding van Utrecht. Na jaren van actief lobbyen en voorbereidingen koos Tour organisator ASO Utrecht als 'Grand Départ' voor de Tour de France. Total Identity mocht de visuele event identiteit ontwikkelen en een doorvertaling maken voor Tour de France Grand Départ 2015. Een tamelijk precieuze klus, zoals alles aan de Grand Départ prestigieus is.
De visuele identiteit kenmerkt zich – zo licht Total Identity zelf toe - door het gele achterwiel, die staat voor de Tour die start in het hart van Nederland; en is verbonden door de rode driehoek uit het wapen van Utrecht. Het campagnebeeld koppelt stedelijke dynamiek en trots met snelheid en sport tot één verhalend campagnebeeld. Het composite logo bestaat uit een versterkende combinatie van de Tour de France en het UTRECHT citybrand-logo, waaraan 2015 is toegevoegd. Total Identity zegt te hebben gekozen om juist géén fietselementen te integreren, immers ‘de Tour verkoopt zichzelf’.
De eventstijl is doorvertaald naar cross-media communicatiemiddelen. Total Identity is als partner aan de Grand Départ verbonden en ontwikkelde onder meer een animatiefilm met de pop-band C'mon&Kypskie, een campagne treinstel van de Thalys, de event dressing van de Nuit du Tour.
Christian Preudhomme, CEO Tour de France ‘De evenement identiteit voor de Grand Départ Tour de France 2015 is jong, innovatief, dynamisch en mooi. Hij vertegenwoordigt op perfecte wijze het beeld van Utrecht, zijn architectonische erfgoed en zijn progressieve cultuur. Niets had beter kunnen zijn dan dit moderne ontwerpprogramma, dat het geel van de gele trui en het rood-wit-blauw van zowel de Nederlandse als de Franse vlag combineert in de wielen van een fiets in het rood van Utrecht.’
In Tijdschrift voor Marketing 6, die deze week verschijnt, een artikel van de hand van Annemieke Sirks, Marketingmanager Tour de France Utrecht
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!