‘Google voert smerige PR-oorlog’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al in de maling genomen voor 1 april? Het wel. Het nam het bericht over van de Engelse tabloid The Sun dat een Britse vrouw een scheiding had aangevraagd op basis van een foto van Google Streetview. Ze had er de opvallende auto van haar man voor de deur van een andere vrouw zien staan, terwijl hij beweerde op zakenreis te zijn. Van het bericht klopte allemaal niets, moest het AD bekennen. Gefopt. Wat is er trouwens wel waar in de discussie over Google StreetView en privacy? Er wordt stevig met modder gegooid. Google wordt ervan beticht een smerige PR-campagne te voeren tegen zijn criticasters. Google zelf impliceert dat Microsoft achter de kritiek op Streetview zit.

Hoe zit dat? Mensenrechtenorganisatie Privacy International, die waakt voor schendingen van het recht op privacy, heeft onlangs een klacht ingediend in bij de Britse waakhond voor dataverzameling. Honderden mensen zouden hebben geklaagd bij Privacy International. Eén van hen was een vrouw die haar man had verlaten, omdat hij haar mishandelde. Op Street View stond zij herkenbaar bij haar nieuwe woning.

De reactie van Google was ‘beschamend’ aldus Privacy International. Google zou in het geheim het gerucht onder journalisten hebben verspreid dat Privacy International-directeur Simon Davies nauwe banden heeft met Microsoft. Dat zou zijn gebeurd via 80/20 Thinking, een consultancy-bureau dat wordt geleid door Davies. Verschillende journalisten zouden volgens het Britse dagblad The
hebben bevestigd dat de Google-staf ze heeft benaderd met de connecties tussen Microsoft en Privacy International-directeur Davies. Deze belangenverstrengeling zou de achtergrond zijn van de kritiek van de privacy-organisatie, aldus Google.

Davies ontkent deze aantijgingen en stelt in een harde brief aan Google dat noch Microsoft of diens PR-bureau Burson-Marsteller ooit geld heeft betaald aan Privacy International of 80/20 Thinking. Hij stelt ontzet te zijn dat Google samenzweringstheorieën verspreidt in een poging om een criticaster te beschadigen. ‘You should be ashamed of your actions. Google is coming across as a desperate company resorting to desperate measures.’
In een ongebruikelijk open reactie zegt Google dat het geen lastercampagne voert, maar gewoon open is geweest over haar visie dat de campagnes van Privacy International gedeeltelijk zijn ingegeven door de commerciële relaties van directeur Davies met Microsoft.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie