De Chinezen beschouwen Google als beste zoekmachine wat betreft gebruiksvriendelijkheid en 'zoekkwaliteit'. Dit volgens onderzoek van Keynote Systems.
Google laat hiermee de populaire Chinese zoekmachine Baidu achter zich.
De ranglijst:
1-Google
2-Baidu
3-Alibaba/Yahoo
4-Sohu/Sogou
Keynote bekeek de zoekacties van 1200 internetters (70 procent woonachtig in de grote Chinese steden, 30 procent in andere locaties in China).
De respondenten kregen een vragenlijst voorgeschoteld, maar moesten ook verschillende zoekopdrachten uitvoeren op het gebied van nieuws, beelden, specifieke producten en MP3-bestanden.
Het onderzoek bestond dus uit een verzameling van gedrags-, kwalitatieve en kwantitateve data. Deze data werden tegen de verschillende doelstellingen van de zoekmachines gehouden, zoals het acquireren van meer consu-menten, behouden van consumenten, vergroten van merkwaarde enzovoort.
Google kwam in 11 van de 13 gemeten factoren als de beste uit de bus.
Nogal een verrassing volgens Keynote omdat Baidu zo'n groot marktaandeel in China heeft.
De respondenten bleken de meeste waarde te hechten aan het design en uiterlijk van de homepage, de algemene zoekkwaliteit en de kwaliteit van het zoeken naar beeld. 68 procent noemde Google een zoekmachine met een hoge kwaliteit, Baidu en Alibaba/Yahoo kwamen overigens ook hoog uit, op 61 procent.
Maar veel Chinezen zijn ook gefrustreerd wat betreft zoeken. Tussen de 35 en 50 procent geeft aan niet tevreden te zijn over de kwaliteit van de zoekresultaten. In de VS ligt dat percentage veel lager, op 20 procent.
Ook belangrijk: Veel Chinezen die Google voor het eerst gebruiken, blijken positief verrast door het gebruiksgemak. De onderzoekers verwachten dan ook dat Google hier veel marktaandeel gaat winnen de komende tijd.
In augustus vorig jaar was het marktaandeel van de zoekmachines in China (Beiing) als volgt:
Baidu: 51.5%
Google: 32.9%
Sohu: 4.6%
Sina: 4.0%
Yahoo: 3.7%
overige: 3.3%
(bron: China Internet Network Information Center)
(via Searchenginewatch.com)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!