Geo branding: op zoek naar gelijkgestemden

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteravond een interessante ronde tafel bijgewoond over het onderwerp Was een initiatief van dat momenteel met de Erasmus Universiteit en de Hogere Hotelschool Den Haag een onderzoek doet onder een aantal grotere Europese steden hoever ze zijn met hun geo-branding activiteiten.

Een van de zaken die ter tafel kwam, was het initiatief van de regering om wat aan de achterstandswijken te doen. Als de overheid deze stadswijken wil oppimpen is het blijkbaar van groot belang om samen met de lokale bevolking te gaan co-creeren.

Dat is niet alleen goed voor de betrokkenheid van mensen, maar ook om de diversiteit goede vorm en inhoud te geven.
Met name die diversiteit is van belang om de toegevoegde waarde van een stad te laten zien. Er onstaat dan een compositie van symbolische elementen (landmarks) met een eigen verhaal (markers), die samen een gezicht aan een stad geven.

Hierover verder pratend raakten we de technolgie van web2.0 platformen. Het is mogeljk om, voorafgaand aan het bezoeken van een stad, peers elkaar virtueel te laten ontmoeten, waarbij deze gelijkgestemden (dus bezoeker en inwoner) dan samen het verblijf op maat en uniek samenstellen.
Hotspots, restaurants, hotels, tentoonstellingen, kleinschalige wijkactiviteiten etc. Ook hier komen dan de Long Tail en weer om de hoek kijken. Overheid, VVV en andere toeristische organisaties zouden dit proces moeten gaan faciliteren en hun virtuele activiteiten dus volkomen anders moeten gaan inrichten.

Wie meer wil weten over dit onderzoek kan e-mailen naar rdaverschot@humanpotential.nl . Die schreef ook een leuk
, genaamd `the voice of the city`. Als de resultaten van dit onderzoek bekend zijn meld ik me weer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie