De populariteit van vloggers zoals Enzo Knol en StukTV bij jongeren heeft diverse gemeenten geïnspireerd om ook te gaan vloggen, oftewel het bijhouden van een online video-dagboek. Op deze manier proberen gemeenten jongere doelgroepen aan te spreken. Den Haag zoekt nu maar liefst negen vloggers.
Jongeren en stadscampagnes
Voorbeelden van vloggers bij gemeenten zijn er inmiddels in overvloed, ze worden met name ingezet voor stadsmarketingcampagnes en om de interesse van jongeren te wekken.
Zo heeft gemeente Kampen diverse vloggers voor de website JonginKampen.nl. Kerkrade heeft zijn eigen vlogger om de aantrekkelijkheid van de stad te promoten. Amsterdam biedt @6033/bloggen-vloggen/?popup=true&contentonly=true">kinderen zelfs vlog-cursussen aan. Ook gemeente Den Haag is hard op zoek naar vloggers tussen de 20 en 35 jaar 'met grote liefde voor hun wijk.'
Young professionals aantrekken
De Haagse vloggers moeten onderdeel uitmaken van de uitvoering van de Aanpak Haagse Citybranding 2020. Om Den Haag te profileren als aantrekkelijke stad voor zogeheten ‘young professionals.’ De gemeente wil daarom werken met ambassadeurs van de stad. ‘Want wie kan het verhaal nu beter vertellen dan de inwoners zelf?’, zo schrijft de gemeente. De negen nog aan te trekken bloggers moeten aan de rest van de wereld laten zien waar ze wonen, hoe ze wonen en waar ze werken. Ook een inkijkje in hun sociale leven is wenselijk. Elke vlogger ontvang voor zijn medewerking 300 euro en een onkostenvergoeding.
Leeftijdsgrens
Voor de vlogger-vacature komen alleen bewoners tussen de 20 en 35 jaar in aanmerking. 'Dit specifieke project is erop gericht om young professionals te verleiden om naar Den Haag te komen en hen te laten zien hoe aantrekkelijk Den Haag is als woonstad. Wij denken dat Hagenaren van dezelfde leeftijd dat het beste kunnen vertellen', aldus een woordvoerder.
Door Sjoerd Hartholt
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!