De directie en spelers van Feyenoord willen Martijn Krabbendam van Voetbal International niet langer te woord staan, berichtten we eerder deze week.
'Feyenoord lijdt aan extreem Calimerogedrag'
Dit is voor mij het zoveelste bewijs dat Feyenoord niet doorheeft in welke mediamaatschappij zij beland zijn. Het afscheid van Fred Rutten, de rellen in Roma, de stadiondiscussie of het afscheid van kind van de club Jean-Paul Boëtius. In al die gevallen laat Feyenoord zien totaal niet te snappen waar de achterban op zit te wachten. De afgelopen jaren is het fenomeen clubwatcher sterk in opkomst. Zij zijn belangrijke spreekbuizen voor beleid en keuzes die gemaakt moeten worden. Dat Martijn Krabbendam een citaat verkeerd hergebruikt is niet netjes. Dat hij de mediacode breekt, ook niet. Maar misschien moet Feyenoord zichzelf eens afvragen in hoeverre zo'n mediacode nog van deze tijd is. De club lijdt aan extreem Calimerogedrag en wil alle spelers monddood maken door alles te willen controleren en na te lezen. Terwijl spelers juist grote jongens worden wanneer zij zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun uitspraken. Feyenoord leert maar bar weinig. De Feyenoordkrant van weleer had niet voor niets de bijnaam, de Feyenoord-Pravda. Feyenoord zou er goed aan doen om de koers van PSV te volgen die juist Thijs Slegers in dienst namen, een totaal ander gezicht dan de nerveuze Raymon Salomon die zelfs door zijn oude krant niet serieus genomen wordt.
Jos Govaart, Coopr
Luister hier naar het radio-interview dat BNR Nieuwsradio had naar aanleiding van dit artikel
'Met lastige journalisten blijf je in gesprek'
Natuurlijk is Martijn Krabbendam van Voetbal International een bloedzuiger. Hij heeft een goed netwerk in en rond Feyenoord en werkt bij voorkeur zonder ondersteuning van de media-afdeling. Een newsgetter in een tijd dat nieuws overleven is voor media als Voetbal International. Daar is Krabbendam goed in en dat botst met de media-afdeling die bij Feyenoord altijd vanuit controlekramp acteert en die niet de professionaliseringsslag heeft gemaakt die bij Ajax en PSV voor een professionele samenwerking heeft geleid tussen club en journalistieke volgers.
We kennen allemaal de Krabbendammen van deze wereld. Journalisten die binnen een organisatie hun goddelijke gang gaan en zich weinig gelegen laten aan door angstige organisaties opgelegde regeltjes. Feyenoord begrijpt alleen niet dat juist journalisten iets toevoegen aan geregisseerde berichtgeving vanuit clubs die naar believen schrappen in interviews, trainers uit de wind houden en voorzitters in hun ijdelheid bevestigen. Sportjournalisten en clubvoorlichters hebben vaak een bizarre verhouding waarin voorlichters in de clubkramp de volledige regie over iedere punt en komma willen hebben en journalisten uit angst voor tegenwerking zich maar voegen.
In deze context verbaast het me niet dat Feyenoord Martijn Krabbendam in de ban doet. Het zal alleen niet werken. Voetbal International vindt zijn wegen wel en voor de rest van de media zal het gezag van de bedenkers van deze strafmaatregel volledig verschrompelen en zal het de reputatie van Feyenoord beschadigen.
Met lastige journalisten blijf je in gesprek. Journalisten boycotten past niet meer in deze tijd en komt als een boemerang naar de organisatie Feyenoord terug. Het is een bot geworden wapen in een tijd dat je om nieuws te halen de mediamanager van Feyenoord niet meer nodig is. De primeurs zullen gewoon via DM of WhatsApp richting de VI redactie gaan. En dat is maar goed ook. Voorlichter zijn bij een betaalde voetbalclub is geen vak voor extreme angsthazen en controlfreaks.
Jaap Stalenburg, manager corporate communicatie TVM
'Logisch dat Feyenoord niet meer met hem wil samenwerken'
De journalist van VI heeft zijn werk kennelijk niet goed gedaan en dat meerdere keren. Logisch dat Feyenoord dan op een gegeven moment niet meer met deze persoon wil samenwerken. Ik neem aan dat VI een andere Feyenoordwatcher zal aanstellen. Meer algemeen vind ik het een goede zaak dat kritisch wordt gekeken naar de manier waarop journalisten hun werk doen. Journalisten kunnen mensen maken of breken en hebben met hun verslaggeving grote invloed. Ze doen niet alleen verslag van wat er gebeurt, met hun verhalen dragen ze bij aan hoe de werkelijkheid wordt beleefd. Daarmee hebben journalisten een grote verantwoordelijkheid. Integriteit is ten allen tijde geboden en daar hoort bij dat informatie zorgvuldig wordt gecheckt.
De journalist in kwestie geeft in een interview toe dat hij een aantal fouten heeft gemaakt met verkeerde quotes en ook dat hij een paar keer 'vergeten' is een artikel te laten lezen voor de publicatie. Dat laatste is raar. Als dat het beleid is, hoe kun je dat dan een paar keer vergeten? Dit raakt de ethiek van de journalistiek, daar zou sowieso wel wat meer aandacht voor mogen zijn.
Noelle Aarts, hoogleraar Communicattie UvA, WUR
'We zullen zien wie het eerst buigt'
Voetbal is een rare wereld met eigen regels en omgangsvormen. Voetbal geeft mensen macht en toegang tot publiciteit die zij ‘in de normale wereld’ niet snel zouden krijgen. Ook de omgang tussen clubs en voetbaljournalisten is bijzonder: verkeerd close op het ene moment en bijna feodaal op het andere moment. In de gewone wereld is het zeer uitzonderlijk om een journalist publiekelijk in de ban te doen (in de praktijk gebeurt het natuurlijk regelmatig). Maar in voetbal komt het vaker voor en Feyenoord heeft ook wel vaker voor korte of lange tijd journalisten geboycot. De officiële verklaring van Feyenoord laat zien dat men de buik meer dan vol heeft van Martijn Krabbendam, die het zelf terugbrengt tot twee incidentjes. We zullen zien hoe lang de boycot stand houdt en wie er het eerst buigt: Feyenoord of VI. Maar zoals Krabbendam zelf zegt: "Ik vind het jammer dat het zo moet, maar ik kom sowieso wel aan mijn verhalen. Dat ik de spelers niet meer spreek, dat vind ik niet erg." Het ‘echte nieuws’ haalt hij wel bij zaakwaarnemers, oud-spelers etc.
Ewald van Rooij, Lindblom PR & PA
Eigen doelpunt
Elke persoon en organisatie kan en mag contact met een journalist weigeren. Hoe populairder je bent, hoe kieskeuriger je kan zijn in je perscontacten. Tegelijk geldt dat je maar beter in gesprek kan blijven met je omgeving als je de – in dit geval gewenste - publiciteit enigszins wil beïnvloeden. Feyenoord zit in de entertainmentindustrie en heeft belang bij een goede verstandhouding met de media. Van sportieve prestaties moet de club het helaas al te lang niet hebben dus het moeten andere zaken zijn die de belangstelling voor het merk levendig houden.
Eerder dit jaar liet Feyenoord al zien ook communicatief nauwelijks tot scoren te komen. De houding van Feyenoord is nu eerder hangen voor het doel dan het grote gebaar maken. De fouten die de journalist en zijn kwakkelende voetbalkrant lijken te hebben gemaakt, lijken overkomelijk en makkelijk te herstellen. Bijvoorbeeld door in gesprek te blijven of door fouten te melden in de eigen media. Eigen doelpunt lijkt me.
Piet-Hein Coebergh, lector sociale media Hogeschool Leiden
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!