Love Roulette
Creatie: Deezer Studio
Zoals de Belgische Lisa del Bo op het Eurovisie Song Festival van 1956 al zong: Liefde is een kansspel. Je weet van te voren nooit hoe het zal uitpakken en de meest onwaarschijnlijke match kan uiteindelijk de jackpot opleveren.
Met Deezer’s Love Roulette ontdek je de chemie tussen de meest onwaarschijnlijke artiestencombinaties. Met een simpele druk op de knop genereert de site een potentiële match via een soort fruitmachine systeem. Als je tevreden bent over het voorgestelde artiestensetje, kun je doorklikken naar een gepersonaliseerde Deezer playlist die direct in je browser afspeelt. Zo komen de meest bijzondere combinaties voorbij: van Céline Dion x Dr. Dre tot Marilyn Manson x Amy Winehouse.
Wellicht ontdek je een pareltje van een match, met een onverwacht lekkere playlist die je heel simpel met je (potentiële) lover kunt delen. Of zit je met een muzikale Frankenstein-baby opgescheept die je liever voor jezelf houdt. Wat de uitkomst ook is, Love Roulette is een leuk initiatief om Deezer onder de aandacht te brengen rond (afgelopen) Valentijnsdag.
Dada-Data
Creatie: Akufen, David Dufresne, Anita Hugi
Dada-Data is een digitaal ‘anti museum’ ter ere van de 100-jarige verjaardag van de Dada beweging. De rijk vormgegeven site bestaat uit een depot met Dada werk plus een aantal interactieve onderdelen die het Dada gedachtegoed aan de ‘data-driven’ wereld van vandaag koppelen.
Door je smartphone met de site te synchroniseren kun je bijvoorbeeld een bizarre marionet van Dadaïst Sophie Taeuber-Arp laten bewegen. Tegelijkertijd prikkelt de site je met Dada-achtige stellingen over wie er vandaag de dag eigenlijk de touwtjes in handen heeft (jijzelf of bedrijven als Google, Apple en Facebook) en leer je meer over de achtergrond van het (anti-)kunstwerk. In een ander onderdeel worden gebruikers opgeroepen om samen een eindeloze parodie te maken op onze selfie-wereld met behulp van hun Instagram foto’s en de voor Dada typische collagetechnieken.
De site geeft een vermakelijk en informatief kijkje in de wereld van Dada en laat je ervaren dat het gedachtegoed ook nu nog heel relevant is. De drukke, gelaagde vormgeving en ietwat onnavolgbare navigatie op de site zijn een goede toevoeging aan deze digitale Dada ervaring. Want zoals dadaïst Richard Hülsenbeck ooit zei: ‘One cannot understand Dada. One must experience it’.
Get Vive ready
Creatie: HTC, Google, B-Reel
Ter promotie van virtual reality kit Vive ontwikkelde HTC samen met Google een browser game waarin je kunt testen of jij ‘Vive ready’ bent. Door je smartphone met je computer te verbinden transformeert je telefoon in een controller die bijna net zo werkt als de HTC Vive controllers.
De site bevat vier levels die plaats vinden in een denkbeeldige stad. In het eerste word je achtervolgd door een kok die op hoge snelheid pizza’s naar je toe ‘frisbeet’. Lukt het je om genoeg pizza’s met een hakbeweging met je telefoon doormidden te choppen, dan ga je door naar het volgende level. Daarin moet je voorkomen dat je door een metro wordt geschept door van spoor naar spoor te springen, zwiepend met je telefoon dit keer.
Weet je de metro’s te ontwijken dan is je volgende uitdaging om een helikopter hoog in de lucht houden door een propeller beweging boven je hoofd te maken. Als je in tegenstelling tot ik wel alle levels doorkomt, ben je ‘Vive ready’ en maak je kans op een Vive VR set.
Get Vive Ready is overduidelijk afgeleid van Lightsaber Escape, het geweldige Chrome Experiment dat Google, Disney en Unit 9 afgelopen december lanceerden. En hoewel de Vive variant absoluut minder spraakmakend is, zal het interessant zijn om te zien hoe dit interactieve format de komende tijd meer en meer commercieel toegepast zal worden door merken die begrijpen dat succesvolle reclame vandaag niet om zenden, maar om engagement gaat.
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete FWA Site Of The Day inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!