Eyezen Challenge
Creatie: Herezie, Merci-Michel, Apollo Studios, Marc Cortez
Veel mensen hebben last van vermoeide ogen na een tijd achter de computer te hebben gezeten. Een korte pauze doet deze computerogen vaak al wegtrekken. Maar wat als je een diehard gamer bent, voor wie pauzeren geen optie is? Voor hen bestaan er brillenglazen die het blauwe licht van het computerscherm wegfilteren, zodat de ogen minder snel vermoeid raken. En hoe kun je deze glazen beter promoten dan met een computer game?
In samenwerking met Fnatic, een van ‘s-werelds grootste eSports organisaties, laat producent Eyezen bezoekers hun ogen testen in een door middel van een eye-tracking bestuurde game. Na een korte introductiefilm waarin Fnatic het belang van goede visie onderstreept, start een snelle, soepele kalibratie. Vervolgens krijg je de keuze voorgelegd: een handmatig oefenrondje, of direct de visuele uitdaging aangaan tegen een Fnatic game-pro.
Kies je voor deze ‘Pro mode’, dan belandt je in een grafische, blauw verlichte wereld. Met hoge snelheid raas je door het landschap terwijl je voorbijkomende lichtdeeltjes uitschakelt door je ogen erop te vestigen. Terwijl je blik alle kanten opschiet zie je tegenover je het bebrilde gezicht van je opponent, waardoor een gevoel van competitie ontstaat. Na een minuut of 2 eindigt de race en krijg je een overzichtje te zien van je efficiëntie, reactietijd en het behaalde aantal punten, plus informatie over hoe je het meeste uit je ogen kunt halen met Eyezen. En zo heeft Eyezen een slimme manier gevonden om hun product benefits te vertalen naar de belevingswereld van de doelgroep.
2000 Horizons
Creatie: Ephipany Search
Groot-Brittannië heeft bijna 18.000 kilometer kustlijn. Behalve vanuit het vliegtuig heb ik er echter nog nooit iets van gezien. Voor de meeste mensen zal een tripje naar de Engelse kust ook niet bovenaan het wensenlijstje staan. En dat terwijl we best weten dat het er prachtig moet zijn.
Dat weet ook Park Resorts, een organisatie met 70 vakantieparken in Britse kustplaatsen. Daarom lanceerden ze 2000 Horizons, een website die een visuele ode brengt aan de Britse kustlijn. De site bevat tweeduizend geografisch geordende foto’s van de kust, gemaakt door Flickr gebruikers. Doordat de zee op alle foto’s hetzelfde is uitgelijnd ontstaat een soort oneindige horizon waar je handmatig of automatisch langs kunt scrollen.
De tweeduizend gebruikte foto’s zijn vanwege hun herkomst heel verschillend wat betreft stijl, tijd van de dag en weertype. Deze echtheid wordt verder benadrukt doordat iedere foto is voorzien van de naam van de maker en de originele titel, plus een link naar diens Flickr account. Het resultaat: een uniek kijkje op de prachtige Britse kust, gecreëerd door bezoekers zelf.
The Next Rembrandt
Creatie: JWT Amsterdam, Superhero Cheesecake
Af en toe duikt er een onbekend of verloren gewaand schilderij op van een oude meester. Vorige week nog berichtten media wereldwijd over de ontdekking van een schilderij van de Italiaanse schilder Carvaggio op een zolder in Frankrijk. Dergelijke ontdekkingen hebben altijd iets magisch, alsof de schilder heel even tot leven is gekomen om zijn allerlaatste meesterwerk te maken.
The Next Rembrandt past moderne technologie toe om dit magische moment kunstmatig te genereren. Een team van data wetenschappers werkte hiervoor maandenlang samen met ontwikkelaars, technici en Rembrandt experts. Door een enorme database aan Rembrandt schilderijen aan te leggen en te analyseren slaagden ze erin de meest gebruikte onderdelen en stijlelementen te definiëren. Gebaseerd op deze data werd Rembrandts’ stijl nagebootst en nieuwe onderdelen gegenereerd en samengevoegd. Het resultaat: een 3D geprint schilderij gemaakt uit historische Rembrandt data.
Hoewel je weet dat The Next Rembrandt niet is ontdekt op een stoffige oude zolder, heeft het toch een zekere magie. Dankzij de grondige analyse die eraan vooraf ging en de mate van detail die in de executie is gestopt, voelt het een beetje alsof de makers in Rembrandts hoofd zijn gekropen en vanuit daar zijn laatste meesterwerk hebben gecreëerd. Alles bij elkaar een mooie manier om data met kunst te verbinden en een impactvol PR idee.
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete Site Of The Day inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!