Merkadviesbureau Futurebrand mat voor het eerst het verschil op tussen de perceptie van consumenten en de financiële resultaten van de 100 grootste bedrijven ter wereld.
Het bureau ondervroeg 3030 leden van het zogenaamde ‘geïnformeerde publiek’ (hoger opgeleide consumenten die bovengemiddeld verdienen, de media goed volgen en daar ook een mening over hebben) in 17 landen, naar hun gedachten en percepties over de 100 best presterende bedrijven ter wereld (bron PwC).
Wat blijkt: Walt Disney (op plek 40 in de lijst van PwC) laat met name een positieve perceptie zien op het gebied van 'purpose' en ‘experience', en eindigt daarmee op plek 3 in de Futurebrand Index.
Google (plaats 3 in de lijst van Pwc) eindigt op de eerste plek van de Futurebrand Index. Microsoft (op plek 4 in de lijst van Pwc) staat op plek 2. Microsoft heeft de hoogste scores wat betreft ‘thought leadership’ en ‘innovatie’, waarschijnlijk - zo denken de onderzoekers - dankzij de komst van een nieuwe CEO.
Technologische bedrijven domineren de Index: Apple (plek 4), Samsung (5), Intel (6) en IBM (10). Toyota eindigt op 7, Johnson & Johnson op 8 en Unilever op 9.
In het algemeen bevinden de best scorende bedrijven zich in de sectoren consumentendiensten, technologie, FMCG en entertainment. Olie en gas, banken en sigarettenbedrijven zakken ten opzichte van de PwC-lijst.
"Bedrijven zijn ook merken, en dit onderzoek laat zien welke bedrijven in staat zijn om verder te reiken dan alleen de status die ze hebben op basis van hun financiele waarde’, aldus Tom Adams, global head of strategy bij FutureBrand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!